علت افت تحصیلی دانش آموزان

علت افت تحصیلی دانش آموزان

عواملی که موجب افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شوند، به دو دسته فردی و بیرونی تقسیم می‌شوند. عوامل فردی، مرتبط با ویژگی‌های روحی و شخصیتی دانش‌آموز است که با تغییر در آن‌ها می‌توان به پیشرفت تحصیلی کمک کرد؛ اما عوامل بیرونی، مثل شرایط خانوادگی و اجتماعی، تحت کنترل دانش‌آموز نیستند.


با ارائه راهکارهای مشاوره‌ای، این موانع قابل‌کنترل را می‌توان کاهش داد در ادامه مطلب از برترین مدرسه منطقه  


ه کمک تغییرات در شخصیت و ایجاد راهکار برای افت تحصیلی دانش آموزان، این افراد می‌توانند از افت تحصیلی جلوگیری کنند و به پیشرفت بیشتر در مسیر تحصیلی خود دست یابند.


بررسی عوامل فردی تاثیرگذار بر افت تحصیلی

عوامل فردی تاثیرگذار بر افت تحصیلی دانش‌آموزان عبارت‌اند از:


از بین رفتن اهداف و انگیزه‌ها

نبود انگیزه و هدف برای ادامه تحصیل، می‌تواند عاملی مهم در کاهش پیشرفت دانش‌آموزان باشد. علاوه‌بر شرایط بیرونی، انگیزه داخلی و هدف مشخص برای یادگیری اهمیت دارد. برخی دانش‌آموزان در آغاز تحصیل، با تلاش برای جلب رضایت والدین و کسب تجربیات، نتایج موفقیت‌آمیزی کسب می‌کنند؛ اما در مراحل بعدی، اشتیاق آن‌ها کاهش می‌یابد و با موانعی مانند دشواری و خستگی مواجه می‌شوند. این موضوع، نشان می‌دهد که انگیزه و هدف شخصی برای یادگیری، نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی دارد.


نبود مهارت لازم برای برنامه‌ریزی درسی و مطالعه

نبود مهارت‌های مطالعه و برنامه‌ریزی درسی، می‌تواند به افت تحصیلی دانش‌آموزان منجر شود. همراهی هدف و انگیزه، مطالعه موثر را فراهم می‌کند؛ اما بدون مهارت‌های مربوط، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. دانش‌آموزان نیاز به آشنایی با مهارت‌های پیش، حین و پس از مطالعه دارند. عدم برنامه‌ریزی مطالعاتی و مرور منظم با ناکارآمدی در تحصیلات باعث از دست رفتن انگیزه می‌شود.


اختلالات یادگیری

اصطلاح اختلال یادگیری برای دانش‌آموزان با ضریب هوشی متوسط یا بالاتر استفاده می‌شود که در برخی موضوعات درسی مشکل دارند و به‌نحوی در سطح مورد انتظار نیستند. بیش از ۱۰ درصد دانش‌آموزان با این مشکلات روبرو هستند. اختلالات یادگیری، ازجمله عوامل اصلی افت تحصیلی در دانش‌آموزان ابتدایی است و بی‌توجهی به آن، می‌تواند به چالش‌هایی در زمینه تحصیلی منجر شود. برای بررسی راهکار برای افت تحصیلی دانش آموزان، باید به این موضوع نیز توجه شود.


بررسی عوامل بیرونی افت تحصیلی

عواملی که از بیرون بر افت تحصیلی دانش‌آموز تاثیر می‌گذارند، عبارت‌اند از:


عوامل خانوادگی

عوامل خانوادگی، می‌توانند تاثیر مهمی بر پیشرفت یا افت تحصیلی دانش‌آموزان داشته باشند. مشکلات مالی، اختلافات خانوادگی، مشکلات روحی والدین، بیماری یکی از اعضای خانواده، سطح پایین تحصیلات والدین، تجربه حوادث غیرمترقبه، بی‌توجهی والدین به فرزند و کارکردن دانش‌آموز برای رفع احتیاجات خانواده از جمله این مشکلات هستند که می‌توانند باعث افت تحصیلی شوند.


نقش مدرسه

نقش مدرسه، در موفقیت یا شکست تحصیلی دانش‌آموزان بسیار حائز اهمیت است. عواملی همچون شخصیت معلمان، شیوه‌های تدریس و برخورد آن‌ها با دانش‌آموزان، می‌تواند تاثیرات مهمی بر روی عملکرد تحصیلی داشته باشد. همچنین، تجربیات منفی دانش‌آموزان در محیط مدرسه، عدم ارتباط رضایت بخش با همکلاسی‌ها و معلمان، کمبود امکانات آموزشی و رفاهی، برنامه‌های درسی نامناسب و برخورد نامناسب مدیران مدرسه می‌تواند به افت تحصیلی منجر شود.




برای مطالب بیشتر می توانید دبیرستان ملت را در فضای مجازی دنبال نمایید.


دبیرستان ملت  برترین دبیرستان منطقه 3 تهران ، با برترین کادر دبیران ایران


دبیرستان ملت تنها دبیرستان دارای بیمه کیفیت آموزشی در ایران 


استرداد شهریه در صورت پذیرش و عدم پذیرش در امتحانات نهایی و کنکور سراسری


 


mellatsch.com


www.instagram.com/mellat_school2


www.telegram.me/mellat_school2



+