معرفی رشته طراحی لباس

معرفی رشته طراحی لباس

رشته طراحی لباس از زیرمجموعه های کنکور هنر در انتخاب رشته کنکور سراسری است .طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ،  پذیرش در رشته طراحی لباس در دانشگاه های دولتی روزانه ، غیرانتفاعی صورت می گیرد . البته در رشته طراحی لباس دانشگاه آزاد اسلامی هم پذیرش دانشجو دارد . برای قبولی در رشته طراحی لباس علاوه بر شرکت در آزمون کتبی کنکور سراسری ، باید در یک آزمون عملی با ضریب 4 شرکت کرد . در این مقاله می خواهیم علاوه بر معرفی رشته طراحی لباس ، ظرفیت این رشته در دانشگاه ها و دوره های مختلف و همچنین دانشگاه های پذیرنده رشته طراحی لباس در انتخاب رشته هنر را معرفی کنیم .

یکی از دیداری­ ترین و در عین حال زنده­ ترین نمونه­ های حیات فرهنگی یک جامعه پوشاک و نوع لباس مردم آن جامعه است .


تاریخ پوشاک ایران به دلیل گستردگی در طرح و نوع رنگ بسیار زیبا بوده و گویای هنر ایرانیان است . با توجه به لزوم ارتقای سطح کیفی و کمی طراحی و تولید لباس در کشور تربیت نیروی انسانی کارشناس و کارآمد مورد نیاز کارخانجات و واحد های تولیدی پوشاک امری بسیار ضروری است .


رشته طراحی لباس یکی از رشته­ های کاربردی است و هدف آن تربیت افرادی است که با در نظر گرفتن نیا زهای طراحی و بهره ­گیری از ماشین آلات موجود بتوانند نیازهای طراحی لباس ، طراحی الگو ، برش و دوخت را در تولید برطرف سازند .


طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر ، مجموع ظرفیت رشته طراحی لباس در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری در سال گذشته ( سال تحصیلی 95 - 96 ) ، 483 نفر بوده است . در دوره روزانه ظرفیت پذیرش 3 نفر و در غیرانتفاعی ظرفیت پذیرش رشته طراحی لباس 480 نفر بوده است . در نقطه مقابل ، ظرفیت رشته طراحی لباس دانشگاه آزاد مشخص نیست و دانشگاه آزاد اطلاع رسانی دقیقی در این زمینه نداشته است . در جدول زیر ظرفیت رشته طراحی لباس در کنکور سراسری به تفکیک هر دوره مشخص شده است .


 نحوه پذیرش در این رشته فقط بصورت با آزمون بوده و پذیرش بدون کنکور در رشته طراحی لباس وجود نداشته است . از کل ظرفیت طراحی لباس 420 نفر صرفا با سوابق تحصیلی و 3 نفر مناطق محروم پذیرش شده اند 

+