معرفی رشته ادبیات نمایشی

معرفی رشته ادبیات نمایشی

رشته ادبیات نمایشی از زیرمجموعه های کنکور هنر در انتخاب رشته کنکور سراسری است . طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ، پذیرش در رشته ادبیات نمایشی در دانشگاه های دولتی روزانه ، نوبت دوم ( شبانه ) و غیرانتفاعی صورت می گیرد . البته در رشته ادبیات نمایشی دانشگاه آزاد اسلامی هم پذیرش دانشجو دارد . در این مقاله می خواهیم علاوه بر معرفی رشته ادبیات نمایشی ، ظرفیت این رشته در دانشگاه ها و دوره های مختلف و همچنین دانشگاه های پذیرنده رشته ادبیات نمایشی در انتخاب رشته هنر را معرفی کنیم .

ادبیات نمایشی از بخش های اصلی و پایه ای هنرهای نمایشی می باشد . رشته ادبیات نمایشی ضمن پرداختن به سنت ها و تاریخ ادبیات نمایشی در ایران و جهان ، به اصول و فنون و شیوه های نگارش متون دراماتیک هم می پردازد . ادبیات نمایشی واسطه ادبیات و صحنه نمایش است و رویکردی ادبی- نمایشی دارد . با توجه به ادبیات غنی فارسی ، رشته ادبیات نمایشی می تواند رشد بسیار خوبی در کشور ما داشته باشد .

هدف رشته ادبیات نمایشی تربیت متخصصانی است که توانایی نگارش انواع متون نمایشی در حوزه فرهنگ پارسی را داشته و در حوزه نقد و بررسی و پژوهش نیز توانمند باشند .

طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر ، مجموع ظرفیت رشته ادبیات نمایشی در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری در سال گذشته ( سال تحصیلی 95 - 96 ) ، 367 نفر بوده است . در دوره روزانه ظرفیت پذیرش 58 نفر ، در دوره نوبت دوم ( شبانه ) 24 نفر و در دوره غیرانتفاعی ظرفیت پذیرش رشته ادبیات نمایشی 285 نفر بوده است . در نقطه مقابل ، ظرفیت رشته ادبیات نمایشی دانشگاه آزاد مشخص نیست و دانشگاه آزاد اطلاع رسانی دقیقی در این زمینه نداشته است . در جدول زیر ظرفیت رشته ادبیات نمایشی در کنکور سراسری به تفکیک هر دوره مشخص شده است .

نحوه پذیرش رشته ادبیات نمایشی هم بصورت با آزمون و هم بدون کنکور ( بدون آزمون ) بوده است . از کل ظرفیت ادبیات نمایشی 285 نفر صرفا با سوابق تحصیلی بوده است .

+