معرفی رشته تربیت بدنی

معرفی رشته تربیت بدنی

رشته تربیت بدنی مناسب چه کسانی است؟

اگر فردی با روحیه ورزشی هستید یا در گذشته ورزشکار بوده‌اید، می‌توانید به صورت علمی نیز این رشته را فرا بگیرید. همچنین اگر به آزمایشگاه‌های فیزیولوژی و رفتار حرکتی علاقه دارید و از لحاظ روحی و جسمانی آماده شرکت در کلاس‌های تئوری و عملی در طول روز هستید این رشته برای شما مفید است.

اگر به دنبال مربیگری در رشته‌های مختلف ورزشی هستید (جهت مربیگری در هر رشته‌ ورزشی، مربی مربوطه باید لیستی از دروس تربیت بدنی را مطالعه کند و آزمون دهد. ضمنا دانشجویان دوره کارشناسی تربیت بدنی نیز برای مربیگری می‌توانند از نیمسال پنجم تقاضا دهند.) و در واقع، در این رشته طیف گسترده‌ای از ورزش‌ها به همراه نحوه داوری و مربیگری آن‌ها را فراخواهید گرفت.
کدام دروس دوره دبیرستان در رشته تربیت بدنی بیشتر کاربرد دارند؟

گرایش‌های رشته تربیت بدنی برای ادامه تحصیل چه هستند؟

در حال حاضر دوره کارشناسی به دو بخش علوم انسانی و علوم زیستی تقسیم شده است و در بعضی دانشگاه‌ها به صورت تک‌گرایشی و با نام تربیت بدنی عمومی ارائه می‌شود. در گذشته نیز بعضی از دانشگاه‌ها سه گروه فیزیولوژی ورزشی، مدیریت ورزشی و رفتارحرکتی داشتند.

در دوره کارشناسی ارشد، رشته‌های مدیریت ورزشی (اماکن و تاسیسات ورزشی، بازاریابی ورزشی، رویدادهای ورزشی، رسانه، اوقات فراغت و ورزش‌های تفریحی)، رفتارحرکتی (یادگیری حرکتی، کنترل حرکتی، آموزش تربیت بدنی)، فیزیولوژی ورزشی (فیزیولوژی فعالیت بدنی و تندرستی، فیزیولوژی ورزشی‌ کاربردی، فیزیولوژی فعالیت ورزشی محض، فیزیولوژی فعالیت ورزشی بالینی و تغذیه ورزش)، آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی (آسیب‌شناسی، حرکات اصلاحی، امدادگر ورزشی)، روانشناسی ورزشی و بیومکانیک ورزشی وجود دارند. بستگی به تعداد اعضای هیئت ‌علمی هر دانشکده تربیت بدنی نیز تعداد گروه‌های موجود در آن متغیر است.

دقت داشته باشید که رشته تربیت بدنی تنها یک نام کلی برای رشته‌هایی است که در بالا به آن اشاره شد و هر رشته دارای گرایش است. از این رو در صورتی که به عنوان مثال تمایل در ادامه تحصیل دکترا در رشته مدیریت ورزشی را دارید، مدیریت ورزشی یا گرایش‌های آن را در دوره ارشد انتخاب کنید چراکه در زمان مصاحبه نیاز به ارائه مقالات مرتبط و متقاعد کردن استاد راهنما جهت مطالعه رشته مدیریت ورزشی را خواهید داشت. معمولا انتخاب رشته مرتبط در دوره کارشناسی نیز اثر مثبتی در مصاحبه شما خواهد داشت.

در دوره دکترا نیز همان رشته‌های کارشناسی و گرایش‌های آن وجود خواهند داشت اما پذیرش در هر سال بستگی به شرایط مورد نظر دانشکده و گروه آن رشته دارد. به عنوان مثال، در سال 96 شما می‌توانستید در رشته‌های مدیریت اماکن و تاسیسات ورزشی، مدیریت بازاریابی ورزشی و مدیریت رویدادهای ورزشی در دانشگاه تهران تحصیل کنید در صورتی که سال 98 این موارد تغییر و همگی به یک رشته مدیریت ورزشی تبدیل شدند.

نوع گرایش هر دوره با توجه به میزان ظرفیت درنظرگرفته شده در آن سال تحصیلی مشخص می‌شود بنابراین لازم است حتما دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش را بررسی و توضیحات آن را به دقت مطالعه کنید.

هر چند شرایط ادامه تحصیل در رشته تربیت بدنی برای تمام رشته‌های غیرمرتبط فراهم است اما در صورتی که تمایل به تدریس در دانشگاه یا استفاده از سهمیه استعداد درخشان برای ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی را دارید، حتما باید هر سه مقطع را در یک رشته سپری کرده باشید و این قانون، در زمان نگارش این مقاله وجود داشته است. این مورد را برای سال‌های آینده حتما بررسی کنید. در دانشگاه‌های فرهنگیان و آموزش و پرورش نیز می‌توانید با انتخاب رشته تربیت بدنی، به صورت مستقیم پس از کارشناسی، معلم تربیت بدنی در مدارس شوید.




درس‌های زیر از بین دروس دبیرستان در تمام گرایش‌های تربیت بدنی کاربرد دارند:

درس زیست‌شناسی رشته علوم تجربی که در ترم‌های اولیه کارشناسی، از دروس اجباری پایه خواهد بود. زیست‌شناسی، پایه درس فیزیولوژی انسان و فیزیولوژی ورزش است و در ادامه نیز با درس آناتومی تکمیل می‌شود تا شما آماده یادگیری درس حرکت‌شناسی (شناخت حرکات مختلف بدن و عضلات درگیر در آن حرکت) باشید.
درس شیمی که در هر دو رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک دوره متوسطه وجود دارد در ترم‌های اولیه کارشناسی، از دورس اجباری پایه خواهد بود. این درس در فیزیولوژی انسان و فیزیولوژی ورزشی تکمیل خواهد شد.
درس فیزیک در هر دو رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک دوره متوسطه وجود دارد در ترم‌های اولیه از کارشناسی در دورس اجباری پایه خواهد بود و پایه درس بیومکانیک (شناخت زاویه حرکات و نیروهای مورد نیاز آن) خواهد بود.
درس آمار (مشترک سه گروه نظری) که به صورت آمار توصیفی در دوره کارشناسی وجود خواهد داشت و با آمار استنباطی کاملا تفاوت دارد.
درس ریاضی دبیرستان نیز به عنوان درس پایه و اجباری تدریس خواهد شد. البته بار درسی آن کمتر از کتاب دوره دبیرستان است و برای محاسبات درس آمار و بیومکانیک به عنوان پیش‌نیاز در نظر گرفته می‌شود.
زبان انگلیسی دبیرستان، تحت عنوان زبان عمومی و تخصیصی در رشته تربیت بدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهترین رشته دبیرستانی برای ورود به رشته تربیت بدنی به ترتیب، هنرستان تربیت‌ بدنی، علوم تجربی، ریاضی فیزیک و علوم انسانی است. افرادی که از رشته علوم انسانی وارد رشته تربیت بدنی می‌شوند دقت داشته باشند که با وجود عدم مطالعه قبلی در درس‌های پایه، بیش از دیگر دانشجویان به مطالعه نیاز خواهند داشت و محتوای این رشته به غیر از دروس آمار، ارتباط درسی با علوم انسانی نخواهد داشت. افرادی که دوره هنرستان تربیت بدنی را می‌گذرانند، به طور کامل با دروس نظری و عملی دوره کارشناسی رشته تربیت بدنی آشنایی دارند و به عبارتی، تمام دروس تکرار خواهند شد.

+