معرفی رشته طراحی پارچه

معرفی رشته طراحی پارچه

رشته طراحی پارچه از زیرمجموعه های کنکور هنر در انتخاب رشته کنکور سراسری است .طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ،  پذیرش در رشته طراحی پارچه در دانشگاه های دولتی روزانه ، نوبت دوم ( شبانه ) ، غیرانتفاعی و پیام نور صورت می گیرد . البته در رشته طراحی پارچه دانشگاه آزاد اسلامی هم پذیرش دانشجو دارد .  برای قبولی در رشته طراحی پارچه علاوه بر شرکت در آزمون کتبی کنکور سراسری ، باید در یک آزمون عملی با ضریب 4 شرکت کرد . در این مقاله می خواهیم علاوه بر معرفی رشته طراحی پارچه ، ظرفیت این رشته در دانشگاه ها و دوره های مختلف و همچنین دانشگاه های پذیرنده رشته طراحی پارچه در انتخاب رشته هنر را معرفی کنیم .

طراحی پارچه و لباس قدمت بسیار طولانی در زندگی انسان دارد . در طراحی پارچه خصوصیات اقلیمی ، آداب و رسوم و باورهای مردم در رنگ‌ ها و طرح و اشکال مختلف تأثیر گذار است .


 توجه به منسوجات و پوشاک نه تنها از باب رفع نیازهای بشری مهم می ­باشد بلکه اهمیت آن از نظر اقتصادی در توسعه کشورهای جهان نیز اهمیت دارد و در این راه باید درخواست و نیاز مشتری مورد توجه قرار گیرد .


رشته‌ ی طراحی پارچه کاملا ذوقی و هنری بوده و دانشجویانی که این رشته را انتخاب می‌ کنند ، باید اهل حوصله و آشنا به شرایط اجتماعی و روحیات و ارزش‌ های اعتقادی مردم خود باشند .  


هدف از دوره کارشناسی طراحی پارچه تربیت افرادی است که بتوانند به عنوان کارشناس طراحی پارچه مشغول به کار شوند و با توجه به اندوخته علمی و عملی خود در بخش بازار کار ، صنعت و سازمان ­های وابسته موثر واقع شوند .

طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر ، مجموع ظرفیت رشته طراحی پارچه در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری در سال گذشته ( سال تحصیلی 95 - 96 ) ، 586 نفر بوده است . در دوره روزانه ظرفیت پذیرش 30 نفر ، در دوره نوبت دوم ( شبانه ) 16 نفر ، در دوره پیام نور 300 نفر و در غیرانتفاعی ظرفیت پذیرش رشته طراحی پارچه 240 نفر بوده است . در نقطه مقابل ، ظرفیت رشته طراحی پارچه دانشگاه آزاد مشخص نیست و دانشگاه آزاد اطلاع رسانی دقیقی در این زمینه نداشته است .

نحوه پذیرش در رشته طراحی پارچه هم بصورت با آزمون و هم ( بدون آزمون ) بدون کنکور بوده است . از کل ظرفیت طراحی پارچه 480 نفر صرفا با سوابق تحصیلی پذیرش شده اند .

+