معرفی رشته مهندسی مدیریت پروژه

معرفی رشته مهندسی مدیریت پروژه

 

مهندسی مدیریت پروژه

مهندسی مدیریت پروژه ، رشته ای مستقل و خودکفا نیست و ماهیتی بین رشته ای دارد . در مباحث مدیریت پروژه شاهد تلفیقی از رشته های عمران ، صنایع و مدیریت هستیم . در واقع تفاوت مهندس مدیریت پروژه هنگامی روشن می شود که بدانیم مهندسان گرایش تولید صنعتی رشته مهندسی صنایع نیز با مدیریت پروژه آشنایی دارند، ولی آنها در آماده سازی ، نظارت و اجرای پروژه های عمرانی مهارت ویژه ای ندارند . مهندسان مدیریت پروژه هستند که با تسلط بر دانش حقوقی پروژه ها ، تسلط بر مقررات ملی ساختمانی و آیین نامه های اجرایی ، آشنایی با امور مالی و حساب داری پروژه، ایجاد هماهنگی بین عوامل پروژه ، شناخت مصالح و ماشین آلات ، توانایی نقشه خوانی مهندسی و آشنایی با مقررات اداری مرتبط با پروژه، می توانند دو رکن اصلی مدیریت پروژه ، برنامه ریزی و کنترل پروژه را عملیاتی کنند . به صورت خلاصه، مهندسی مدیریت پروژه ، علم به کارگیری دانش ، مهارت ها ، ابزار و تکنیک های لازم در اداره جریان اجرای فعالیتها ، به منظور رفع نیازها و انتظارات متولیان از اجرای پروژه است

ظرفیت رشته مهندسی مدیریت پروژه در انتخاب رشته ریاضی

طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی ، مجموع ظرفیت رشته مهندسی مدیریت پروژه در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری در سال گذشته ( سال تحصیلی 95 - 96 ) ، 4860 نفر بوده است . در دوره پیام نور ظرفیت پذیرش 4200  نفر و در دوره غیرانتفاعی ظرفیت پذیرش رشته مهندسی مدیریت پروژه 660 نفر بوده است . در جدول زیر ظرفیت رشته مهندسی مدیریت پروژه در کنکور سراسری به تفکیک هر دوره مشخص شده است .

نحوه پذیرش در رشته مهندسی مدیریت پروژه فقط بصورت بدون کنکور ( بدون آزمون ) بوده است . از کل ظرفیت مهندسی مدیریت پروژه 4860 نفر صرفا با سوابق تحصیلی بوده است .

+