المپیادهای علمی ایران

المپیادهای علمی ایران

المپیادهای علمی ایران

المپیادهای علمی دانش آموزی، به آزمونی اطلاق می‌شود که هر ساله در سطح دانش‌آموزان دبیرستانی در کشور برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این آزمون، شکوفایی استعداد دانش آموزان ایرانی و در نهایت انتخاب تیمی حداکثر ۶ نفره برای شرکت در المپیادهای علمی بین‌المللی است. در حال حاضر، المپیادهای ادبی و علمی دانش آموزی در کشور در ۹ رشته ادبی، ریاضی، فیزیک، زیست‌شناسی، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، شیمی، نانو تکنولوژی، کامپیوتر، نجوم و اخترفیزیک و جغرافیا و تفکر و کارآفرینی و علوم زمین برگزار می‌شود. در حال حاضر نهاد برگزاری این رقابت علمی در ایران مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان است که زیر نظر وزارت آموزش و پرورش اداره می‌شود. رئیس فعلی این مرکز، الهام یاوری، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان، امید نقشینه است. هدف از برگزاری این مسابقات، ایجاد روحیه نشاط و نو آوری برای جوانان و همچنین ارتقای سطح علمی کشور می‌باشد. به نفرات برگزیده در هر رشته که در سطح کشور در زمینه‌های درسی خود، مقام اول را کسب کنند، امتیازاتی همچون استخدام در یکی از دستگاه‌های دولتی استان، راه‌یابی به دانشگاه سراسری بدون شرکت در آزمون، امکان شرکت در المپیاد جهانی همان رشته، امکان استفاده از بورسیه تحصیلی داده می‌گردد که همگی زیر نظر آموزش و پرورش می‌باشد.

شیوه مدال دهی

طی مرحله سوم، در کنار کلاس‌ها آزمون‌هایی نیز برگزار می‌شود. حدود یک سوم دانش آموزان که نمره بالاتری گرفته باشند مدال طلا، کمی بیشتر از افرادی که مدال طلا گرفته‌اند، نقره و بقیه برنز می‌گیرند. در صورتی که نمره فردی هفتاد درصد پایین‌تر از کف نمرات باشد، از مدال محروم می‌شود و صرفاً دیپلم افتخار می‌گیرد.

تیم جهانی

برای انتخاب دانش آموزان اعزامی به المپیاد جهانی، آزمون‌های دیگری از دارندگان مدال طلا گرفته می‌شود. رتبه‌های برتر به المپیادهای بین‌المللی راه پیدا می‌کنند.

امتیازها

تمامی دارندگان مدال نخبه حساب می‌شوند و از مزایای بنیاد نخبگان بهره می‌برند. البته مزیای آن‌ها بسته به مدال تفاوت دارد. تمامی آن‌ها می‌توانند همچون دیگر نخبگان از طرح بنیاد نخبگان برای خدمت سربازی استفاده کنند. دارندگان مدال طلا از کنکور سراسری معاف هستند. مدال‌های نقره و برنز هم 15 درصد سهمیه در کنکور سراسری دارد (برای گروه های پزشکی 10 درصد) . (تسهیلات ورود به دانشگاه ممکن است هرسال تغییراتی داشته باشد)

حضور ایران در المپیادهای جهانی

در این مقاله به عملکرد ایران در المپیادهای جهانی علمی می‌پردازیم. در ایران المپیاد بسیار ارزشمند است و نشان‌آوران امتیازهای ویژه‌ای دارند. باشگاه دانش‌پژوهان جوان سرپرست این کار است. فاطمه مهاجرانی در خرداد ۱۳۹۷ خورشیدی اعلام کرد ایران تا پایان المپیادهای جهانی سال ۲۰۱۷ میلادی موفق به کسب ۶۸۱ مدال شده‌است. او دربارهٔ افت رتبه ایران در المپیادهای جهانی گفت: افت ایران به دلیل ضعف ساختار باشگاه دانش پژوهان جوان است، در دوران طلایی فعالیت باشگاه، ایران چندین سال رتبه برتر جهان شد و هم‌اکنون موفقیت شگفت‌انگیز ایران در سال‌های گذشته افت کرده‌است و ارزیابی کارشناسان نشان می‌دهد باشگاه دانش پژوهان جوان ماهیت و ساختار قبلی را ندارد. اگر این باشگاه استقلال مالی و حقوقی خود را پیدا کند اوضاع بهتر خواهد شد.[۱] در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) حاصل کار در المپیادهای جهانی دانش آموزی فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، نجوم و اخترفیزیک، کامپیوتر و ریاضی کسب ۱۲ نشان طلا، ۱۵ نشان نقره و هفت نشان برنز بود که بهترین نتیجه در تاریخ حضور ۲۷ ساله ایران در رقابت‌های بین‌المللی المپیادهای علمی تا سال ۲۰۱۳ میلادی محسوب می‌شود.

تاریخچه اولین حضور

ایران از سال ۱۳۶۴ در المپیادها شرکت کرد. اولین حضور ایران حضور تک نفره احسان امامی در المپیاد جهانی ریاضی بود که منجر به کسب اولین مدال (نقره) ایران از المپیادها شد. المپیادها میراث اروپای شرقی هستند و در ۲۶ سال اول ایران حضور نداشت. همچنان ایران در برخی المپیادها مثل فلسفه و جغرافیا حضور ندارد.


1.المپیاد جهانی ریاضی - سال ۱۹۸۵ میلادی (۱۳۶۴ خورشیدی)

2.المپیاد جهانی فیزیک - سال ۱۹۸۹ میلادی (۱۳۶۸ خورشیدی)

3.المپیاد جهانی شیمی - سال ۱۹۹۳ میلادی (۱۳۷۲ خورشیدی)

4.المپیاد جهانی کامپیوتر - سال ۱۹۹۲ میلادی (۱۳۷۱ خورشیدی)

5.المپیاد جهانی زیست‌شناسی - سال ۱۹۹۹ میلادی (۱۳۷۸ خورشیدی)

6.المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک - سال ۲۰۰۷ میلادی (۱۳۸۶ خورشیدی)

7.المپیاد جهانی نجوم - سال ۲۰۰۳ میلادی (۱۳۸۲ خورشیدی) + آخرین حضور سال ۲۰۰۷ میلادی (۱۳۸۶ خورشیدی)

مدال‌ها

در سال ۱۹۹۶ اولین المپیاد جهانی نجوم، بین دو کشور روسیه و سوئد برگزار شد این المپیاد همه ساله در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود. پس از دوازده دوره در سال ۲۰۰۷ این المپیاد با تغییرات اساسنامه‌ای المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک نام گرفت که اولین دوره جدید در تایلند، دومین دوره در اندونزی و سومین دوره آن سال ۲۰۰۹ در ایران برگزار شد. المپیاد جهانی نجوم همچنان برگزار می‌شود ولی ایران از سال ۲۰۰۷ به بعد فقط در المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک شرکت می‌کند. ایران همچنین تاکنون در المپیاد جهانی فلسفه و المپیاد جهانی جغرافیا و المپیاد جهانی زبان‌شناسی و المپیاد جهانی علوم زمین شرکت نکرده‌است.

المپیاد

طلا

نقره

برنز

مجموع

المپیاد جهانی ریاضی459743185
المپیاد جهانی فیزیک365735128
المپیاد جهانی شیمی364823107
المپیاد جهانی کامپیوتر245723104
المپیاد جهانی زیست‌شناسی10452580
المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک284635109
المپیاد جهانی نجوم6111027

مجموع

185361194740


المپیاد نجوم

المپیاد هشتم: در سال ۲۰۰۳ میلادی (۱۳۸۲) ایران برای نخستین بار به‌طور غیررسمی، با حمایت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان تیمی متشکل از یک دانش آموز دختر و دو دانش آموز پسر (از دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان تهران) را برای شرکت در هشتمین المپیاد جهانی نجوم به کشور سوئد اعزام نمود که ره آورد این تیم، سه مدال برنز بود.

المپیاد نهم: در سال ۲۰۰۴ هم تیمی متشکل از ۵ دانش آموز دختر برای شرکت در نهمین المپیاد جهانی نجوم به کشور اکراین سفر کرد. در آن سال تیم ایران موفق به کسب یک مدال طلا، دو مدال نقره و دو مدال برنز شد.

المپیاد دهم: در سال ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۴) توسط باشگاه دانش پژوهان جوان کمیته علمی نجوم تشکیل و آزمون المپیاد نجوم در بین دانش آموزان سراسر کشور برگزار شد. در این دوره، تیم ملی ایران از چهار دانش آموز دختر و سه دانش آموز پسر تشکیل شده بود که در مسابقات جهانی المپیاد نجوم در چین شرکت و با کسب یک مدال طلا، دو مدال نقره و سه مدال برنز و یک دیپلم افتخار، مقام چهارم جهان را کسب کرد. خانم آزاده فتاحی علاوه بر کسب مدال طلا دراین دوره موفق به کسب مدال ویژه بالاترین نمره در امتحان تئوری نیز شد.

المپیاد یازدهم: در سال ۲۰۰۶ یازدهمین المپیاد جهانی نجوم در کشور هندوستان برگزار شد. تیم ملی ایران با یک دانش آموز دختر و چهار دانش آموز پسر در این المپیاد شرکت کرد. در این دوره، تیم ملی ایران با یک مدال طلا، دو مدال نقره و دو مدال برنز موفق به کسب مقام سوم در جهان شد. در این رقابت‌ها الهه سادات نقیب و صدرا جزایری توانستند نمرهٔ کامل را در امتحان رصد کسب کنند.

المپیاد دوازدهم: در سال ۲۰۰۷ جمهوری اسلامی ایران با تیم ملی المپیاد نجوم خود (شامل دو دانش آموز دختر و شش دانش آموز پسر) در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم اوکراین موفق به کسب مقام اول جهان در رده سنی زیر ۱۷ سال شد. دانش آموزان ایرانی با کسب سه مدال طلا و پنج مدال نقره برای کشور افتخار آفرینی کردند. در این دوره آقای سید امیر سادات موسوی دانش آموز ملایری، برنده مدال طلا و موفق به کسب بالاترین نمره در بین دانش آموزان شرکت کننده شد.

المپیاد شیمی

'IChO 1992' در کشور آمریکا: حضور ایران به عنوان ناظر برای دریافت جواز حضور در المپیادهای بین‌المللی شیمی. اعضای تیم شش نفره کشوری: شهرام اویس قرن، شهرام شهیم، علیرضا شریفی، فریبرز فردوسی، مرجان جدی و پدرام رضوی.

'IChO 1993' در کشور ایتالیا: در این سال بابک فغفوریان مدال نقره و محمد رضا اکبری، علیرضا حریری و محمد شعاری مدال برنز گرفتند و در مجموع تیم ایران در اولین حضور خود به مقام شانزدهم رسید (نفرات ذخیره: روزبه غفاری و امید رضا مؤمن زاده)

'IChO 1994' در کشور نروژ: در این سال علی واحدی مدال طلا، آرش ابراهیم پور مدال نقره و محمدرضا شادنام و هادی مازوچی مدال برنز گرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام ششم رسید (نفرات ذخیره: امید خاکشور و سهیل غیاثی حافظی). 

'IChO 1995' در کشور چین: در این سال هر ۴ عضو تیم، علی جلالی (نفر سوم جهان)، مهدی رزاقی، رضا شاه اکبری و روزبه کیانی (نفر اول جهان) مدال طلا گرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام اول رسید (نفرات ذخیره: فرزاد فانی پاکدل و سیدرضا منصوری). 

'IChO 1996' در کشور روسیه: در این سال هژیر رحمانداد (نفر سوم جهان)، افشین شاملی و علیرضا شایسته مدال طلا و مهرداد ملیحی مدال نقره گرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام اول رسید (نفرات ذخیره: علیرضا حیدری و کاوه کاهن). 

'IChO 1997' در کشور کانادا: در این سال بابک جاویدی دشت بیاض (نفر سوم جهان) مدال طلا و کاوه جورابچی، کیوان محرم زاده و سیاوش پورکمالی انارکی مدال نقره گرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام سوم رسید (نفرات ذخیره: بابک حیدری و عطا کرباسی). 

'IChO 1998' در کشور استرالیا: در این سال مهدی نجفی مدال نقره و پدرام انصاری آستانه، رضا شرقی و امیر مسلم قاسمی ورنامخواستی مدال برنز گرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام چهاردهم رسید (نفرات ذخیره: امین حقیقت جهرمی و علیرضا مشاوری نیا). 

'IChO 1999' در کشور تایلند: در این سال رضا کلانتری، مهدی کهرم و بابک گرایلی مدال طلا و پویا ساجدی کنفی مدال برنز گرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام سوم رسید (نفرات ذخیره: عرفان امینی و محمد نجم‌زاده).

'IChO 2000' در کشور دانمارک: در این سال محمد بهرامی مدال طلا، امیر ضابط خصوصی و زکیه واحدیان اردکانی مدال نقره و محمد اسدالهی بابلی مدال برنز گرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام ششم رسید (نفرات ذخیره: حمیدرضا سلیمی و محمد شاه ولی). 

'IChO 2001' در کشور هند: در این سال شادی رجبی (دختر اول جهان) و سپهر فدایی مدال طلا و مونا فلاح تفتی و علی اصغر محمدی مدال نقره گرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام دوم رسید (نفرات ذخیره: فخرالدین ترابی و محمدرضا صابری مقدم). 

'IChO 2002' در کشور هلند: در این سال نورالسادات ترابی مدال طلا، محمد شاهی و مهدی شیردل مدال نقره و اجبار آقایاری مدال برنز گرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام ششم رسید (نفرات ذخیره: هستی امیری و علیرضا ایرانشهر). 

'IChO 2003' در کشور یونان: در این سال حامد ثانی خانی، محمد رشیدیان، حسین صادقی اصفهانی و نوا قرایی مدال طلا، سهیل عباس پور مدال برنز گرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام دوم رسید (نفرات ذخیره: آذین شهاب و فرید موحدی نایینی). 

'IChO 2004' در کشور آلمان: در این سال سیداسماعیل سیدان، امیر صابری و هامون طهماسبی مدال نقره و رضا نصیری محلاتی مدال برنز گرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام یازدهم رسید (نفرات ذخیره: پاشا انوری و حسین عادلی جلودار). 

'IChO 2005' در کشور تایوان: در این سال مجتبی شریف‌زاده و سارا بیگی مدال طلا و امیر حسین خوشامن و فؤاد تقدیری مدال نقره گرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام سوم رسید (نفرات ذخیره: نکو پناهی، سبا جعفرپور، محمدامین رحیمیان و سیدحسام موسوی مهر). 

'IChO 2006' در کشور کره جنوبی.

'IChO 2007' در کشور روسیه.

'IChO 2008' در کشور مجارستان.

'IChO 2009' در کشور انگلستان.

المپیاد کامپیوتر

حضور ایران در المپیاد کامپیوتر از سال ۱۳۷۰ شروع شد. در سال ۱۹۹۱ ایران در سومین المپیاد جهانی انفورماتیک که در یونان برگزار شد دکتر یحیی تابش را به‌عنوان «ناظر» اعزام کرد. در سال ۱۹۹۲ (۱۳۷۱) اولین تیم المپیاد کامپیوتر ایران به سرپرستی دکتر یحیی تابش و دکتر محمد قدسی در چهارمین المپیاد انفورماتیک در بن آلمان شرکت کرد.

'IOI ۱۹۸۹' در پراوتز کشور بلغارستان.

'IOI ۱۹۹۰' در مینسک در کشور بلاروس.

'IOI ۱۹۹۱' در آتن در کشور یونان.

'IOI ۱۹۹۲' در بن در کشور آلمان. در این مسابقه محمد مهدیان وسعید میرزایی بویینیمدال‌های نقره و فرشاد رستم‌آبادی و کیومرث کاوه‌مریان مدال‌های برنز دریافت کردند و رتبهٔ تیم ایران از نظر جمع امتیازها ۱۴ و از نظر رنگ مدال‌ها ۹ شد. سرپرستات تیم اعزامی: یحیی تابش و محمد قدسی.

'IOI ۱۹۹۳' در مندوزا در کشور آرژانتین. در این سال مهدی فولادگر مدال طلا و علی ایرانلی، محمد مهدیان و سعید بهزادپور مدال برنز دریافت کردند و رتبه تیم از نظر جمع امتیاز چهارم شد. سرپرستان تیم اعزامی: محمد قدسی و یحیی تابش. 

'IOI ۱۹۹۴' در هانینج در کشور سوئد. در این سال مهدی فولادگر مدال نقره و یاشار گنجعلی و شادی رستمی حصارسرخ مدال برنز دریافت کردند و محمد رضا صلواتی پور دیپلم افتخار گرفت. سرپرستان تیم اعزامی: محمد قدسی و نظام‌الدین مهدوی امیری. 

'IOI ۱۹۹۵' در آیندهوون در کشور هلند. در این سال روزبه پورنادر و مهران مهر مدال نقره و بابک فرزاد و کامران باور و رؤیا بهشتی مدال برنز دریافت کردند. سرپرستان تیم اعزامی: محمد قدسی و نظام‌الدین مهدوی امیری.

'IOI ۱۹۹۶' در وزپریم در کشور مجارستان. روزبه پورنادر مدال طلا، احسان چینی فروشان و مهران مهر مدال نقره و امین صابری مدال برنز دریافت کردند. سرپرستان تیم اعزامی: محمد قدسی و نظام‌الدین مهدوی امیری.

'IOI ۱۹۹۷' در کیپ تاون در کشور آفریقای جنوبی. در این سال مهدی میرزازاده، مانا تقدیری، محمد تقی حاجی آقایی مدال نقره و سید بشیر سجاد مدال برنز دریافت کردند. سرپرستات تیم اعزامی: محمد قدسی و عبادالله محمودیان

'IOI ۱۹۹۸' در ستوبال کشور پرتغال. در این سال پویان خواجه‌پور تادوانی، شهاب اویس‌قرن، بهشاد بهزادی، ناصر فرامرزپور مدال نقره کسب کردند. سرپرستان: محمد قدسی، عبادالله محمودیان و قاسم جابری‌پور.

'IOI ۱۹۹۹' در آنتالیا در کشور ترکیه. احسان فروغی مدال طلا، سید بهداد اسفهبد میر حسین‌زاده و محمود قندی مدال نقره و محمد حسین فرداد مدال برنز دریافت کردند. سرپرستان: محمد قدسی و علی‌اصغر خانبان.

'IOI ۲۰۰۰' در پکن در کشور چین. در این سال سید بهداد اسفهبد میر حسین‌زاده و علی شریفی مدال طلا، امید اعتصامی مدال نقره و حمید مهینی مدال برنز گرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام ششم رسید. سرپرستان: محمد قدسی، علی‌اصغر خانبان و قاسم جابری‌پور.

'IOI ۲۰۰۱' در تامپره در کشور فنلاند. در این سال محمد هادی فروغمند اعرابی مدال طلا، مهران حیدرزاده مدال نقره و سما گلیایی و سعید علایی مدال برنز گرفتند و در مجموع تیم ایران به مقام یازدهم رسید. سرپرستان: محمد قدسی، قاسم جابری‌پور.

'IOI ۲۰۰۲' در یونگ-این در کشور کره جنوبی. در این سال محمد حسین باطنی مدال طلا، حامد احمدی‌نژاد و محمد محرمی مدال نقره و سیاوش بن عباس مدال برنز گرفتند. سرپرستان: محمد قدسی، قاسم جابری‌پور.

'IOI ۲۰۰۳' در ویسکانسین در کشور ایالات متحده آمریکا. در این سال به علت انگشت‌نگاری تیم ایران به تصمیم هیئت امنای باشگاه دانش‌پژوهان جوان از شرکت در المپیاد جهانی منع شد، ولی به صورت میهمان در مسابقات المپیاد کامپیوتر اروپای مرکزی (CEOI ۲۰۰۳) (به سرپرستی قاسم جابری‌پور و علی شریفی) شرکت کردند. در این مسابقات، مرتضی زادی‌مقدم دیپلم افتخار گرفت و محمد نوروزی، کیان میرجلالی، سید امین سیدی رشخوار، شایان اویس‌قرن و سیاوش رهبر نودهی ۵ مدال نقره کسب کردند. در این مسابقات که تیم‌هایی از آمریکا و هلند نیز به شکل میهمان شرکت داشتند، به لحاظ تیمی ایران پس از لهستان به مقام دوم رسید.

'IOI ۲۰۰۴' در آتن در کشور یونان. در این سال شایان اویس قرن مدال طلا، آیدین نصیری شرق، سید حسین کفاش بخارایی و سید البرز مظلومیان مدال نقره کسب کردند. سرپرستان: قاسم جابری‌پور، محمد حسین فرداد و مرتضی زادی‌مقدم. *وبگاه المپیاد جهانی سال ۲۰۰۴

'IOI ۲۰۰۵' در نوی‌سانچ در کشور لهستان. در این سال مهدی صفرنژاد و محمد مهینی مدال نقره و علی ملک‌زاده و امین صادقی مدال برنز دریافت کردند. سرپرستان: قاسم جابری‌پور، محمد حسین باطنی و محمد هادی فروغمند اعرابی. *وبگاه المپیاد جهانی سال ۲۰۰۵

'IOI ۲۰۰۶' در مریدا در کشور مکزیک. در این سال وحید لیاقت مدال طلا، نیما احمدی‌پور اناری و شایان احسانی مدال نقره و حسام الدین اخلاق پور مدال برنز دریافت کردند. سرپرست: قاسم جابری‌پور، حمید مهینی و سید امین سیدی رشخوار. *وبگاه المپیاد جهانی سال ۲۰۰۶

'IOI ۲۰۰۷' در زاگرب در کشور کرواسی. در این سال سپیده مه آبادی مدال طلا و سینا صادقیان، حسام الدین اخلاق پور و سعید رضا صدیقین مدال نقره دریافت کردند. سرپرستان: قاسم جابری‌پور، محمد هادی فروغمند اعرابی، سما گلیایی و حامد احمدی‌نژاد. *وبگاه المپیاد جهانی سال ۲۰۰۷

'IOI ۲۰۰۸' در قاهره در کشور مصر. اعضای تیم: سعید رضا صدیقین، پویا وحیدی فردوسی، سهیل احسانی بنافتی، و ملیکا ابوالحسنی. همراهان قاسم جابری‌پور، کیان میرجلالی و سپیده مه‌آبادی. این تیم به علت ناهماهنگی با دفتر حافظ منافع مصر در ایران در رابطه با فرایند صدور ویزا و و صدور همراه با تأخیر آن از شرکت در مسابقات محروم ماند.

'IOI ۲۰۰۹' در پلاودیو در کشور بلغارستان. در این سال علی بابایی چشمه احمدرضایی مدال طلا و سهیل احسانی بنافتی، فرشته خانی و پویا وحیدی فردوسی مدال نقره دریافت کردند. *وبگاه المپیاد جهانی کامپیوتر سال ۲۰۰۹

'IOI ۲۰۱۰' در واترلو در کشور کانادا. در این سال علی بابایی چشمه احمدرضایی مدال طلا و مهرداد طهماسبی، سید مهران خلدی مدال نقره و بهروز ربیعی مدال برنز دریافت کردند. *وبگاه المپیاد جهانی کامپیوتر سال ۲۰۱۰

'IOI ۲۰۱۱' در پاتایا در کشور تایلند. در این سال سید مهران خلدی، محمد رضا مصدق مهر، سجاد جلالی ندوشنی و کسری عدالت‌نژاد خامنه مدال نقره و محمدرضا کسنوی مدال برنز دریافت کردند. سرپرستان: دکتر محمدعلی صفری، آیدین نصیری شرق و دکتر محمدعلی آبام *وبگاه المپیاد جهانی کامپیوتر سال ۲۰۱۱

'۲۰۱۲ IOI' در سیرمیونه در کشور ایتالیا. در این سال سعید ایلچی و سید حامد ولی زاده مدال طلا و علیرضا فرهادی و محمدرضا ملکی مدال نقره دریافت کردند. سرپرستان: دکتر محمدعلی آبام، سعید صدیقین و علی شریفی زارچی. *وبگاه المپیاد جهانی کامپیوتر سال ۲۰۱۲

سال ۲۰۲۱

نفرات اعزامی (۴۵ نفر در ۸ رشته):

1.ریاضی: ۶ نفر

2.فیزیک: ۵ نفر

3.شیمی: ۴ نفر

4.زیست: ۴ نفر

5.کامپیوتر: ۴ نفر

6.نجوم: ۱۰ نفر

7.جغرافی: ۴ نفر

8.علوم زمین: ۸ نفر (در سال های عادی ۴ نفر است به دلیل غیرحضوری بودن ۸ نفر است)

به گزارش سمپاد، اعضای تیم‌های ملی المپیادهای علمی بعد از رقابت طولانی و گذراندن چندین مرحله آزمون و آموزش و دوره و اردو و انتخاب نهایی توسط کمیته‌های علمی المپیادها اعلام شدند.

اعضای تیم ملی المپیاد دانش‌آموزی شیمی برای رقابت در المپیاد جهانی شیمی ۲۰۲۱ ژاپن (ترتیب نشان از رتبه نیست):

محمدحسین برکاتی از مشهد، مهبد علییان فینی از تهران، احسان نادری دونیق از تهران و مهیار افشین‌مهر از تهران.

اعضای تیم ملی المپیاد دانش‌آموزی علوم زمین برای رقابت در المپیاد جهانی علوم زمین ۲۰۲۱ چین (ترتیب نشان از رتبه نیست):

آنا میرمیرانی از آمل، پارسا درزی از آمل، امیرحسین افشاری صالح از مشهد و امیرپویا دانشوریان از اصفهان

اعضای تیم ملی المپیاد دانش‌آموزی جغرافیا برای رقابت در المپیاد جهانی جغرافیا ۲۰۲۱ ترکیه (ترتیب نشان از رتبه نیست):

محسن نماینده نیاسر از کاشان، یاسر خلیلی از شیراز، فاطمه حیدری از پردیس و ساینا محمدیان از خرم‌آباد

به گزارش ایرنا، وزیر آموزش‌وپرورش پیشتر گفته بود: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از سال ۶۶ تاکنون موفق به کسب ۷۶۶ مدال جهانی شده‌است که بیش از ۳۶ درصد آنها دستاورد هشت سال اخیر است و این موضوع نشان می‌دهد که دولت تدبیر و امید به این عرصه به‌عنوان عرصه راهبردی می‌اندیشد.

ایران با کسب سه مدال نقره و سه مدال برنز در شصت و دومین المپیاد جهانی ریاضی در جایگاه بیست و نهم در بین شرکت‌کنندگان قرار گرفت. در شصت و دومین المپیاد جهانی ریاضی که در روسیه برگزار شد (IMO 2021)، ایران با کسب ۳ مدال نقره و ۳ مدال برنز در جایگاه بیست و نهم در بین کشورهای شرکت‌کننده قرار گرفت. در المپیاد جهانی ریاضی سال جاری در مجموع ۵۲ مدال طلا، ۱۰۳ مدال نقره، و ۱۴۸ مدال برنز در بین شرکت‌کنندگان توزیع شد و به ۹۸ شرکت کننده نیز دیپلم افتخار اهدا شد.

ایران با کسب یک مدال طلا و سه مدال نقره در سی و سومین المپیاد جهانی کامپیوتر در جایگاه هفتم در بین شرکت‌کنندگان قرار گرفت. در سی و سومین المپیاد جهانی کامپیوتر که در سنگاپور برگزار شد (IOI 2021)، ایران با کسب یک مدال طلا و ۳ مدال نقره در جایگاه هفتم در بین کشورهای شرکت‌کننده قرار گرفت.

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، از افتخارآفرینی تیم‌های ملی المپیادهای علمی کشورمان در رقابت‌های بین‌المللی ۲۰۲۱ با کسب ۱۵ مدال طلا، نقره و برنز در حوزه‌های زیست‌شناسی، ریاضی و فیزیک خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد)، تیم ملی المپیاد علمی دانش‌آموزی زیست‌شناسی جمهوری اسلامی ایران با کسب مدال طلا توسط زهرا حسینی‌نیا، مدال نقره توسط ادیب وفا فلاح‌پور، مدال برنز توسط علی درستی و مدال برنز از سوی دانیال آزادی خوش درخشید. تیم ملی المپیاد علمی دانش‌آموزی ریاضی نیز با کسب مدال‌های نقره از سوی محمدرضا بدری، سینا عزیزالدین و متین یداللهی و کسب مدال‌های برنز توسط علیرضا رضایی مقدم، مهران طلایی و ایلیا محروقی افتخار آفرینی کردند. نیکا زاهدی، برنا خدابنده، علیرضا سوری، حسن کاظمی و پویا لهبی از دیگر اعضای تیم ملی المپیاد علمی دانش‌آموزی فیزیک بودند که همگی با کسب مدال نقره پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را در عرصه بین‌المللی برافراشتند. به گزارش ایرنا، وزیر آموزش‌وپرورش پیشتر گفته بود: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از سال ۶۶ تاکنون موفق به کسب ۷۶۶ مدال جهانی شده‌است که بیش از ۳۶ درصد آنها دستاورد هشت سال اخیر است و این موضوع نشان می‌دهد که دولت تدبیر و امید به این عرصه به عنوان عرصه راهبردی می‌اندیشد.

اعضای تیم ملی المپیاد دانش‌آموزی کامپیوتر برای رقابت در المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۲۱ سنگاپور (ترتیب نشان از رتبه نیست):

علی صفری از تهران

علی شاه‌علی از تهران

علیرضا کاویانی از تهران

علیرضا کشاورز هدایتی از تهران

اعضای تیم ملی المپیاد دانش‌آموزی شیمی برای رقابت در المپیاد جهانی شیمی ۲۰۲۱ ژاپن (ترتیب نشان از رتبه نیست):

محمدحسین برکاتی از مشهد

مهبد علی‌یان فینی از تهران

احسان نادری دونیق از تهران

مهیار افشین‌مهر از تهران

اعضای تیم ملی المپیاد دانش‌آموزی علوم زمین برای رقابت در المپیاد جهانی علوم زمین ۲۰۲۱ چین (ترتیب نشان از رتبه نیست):

آنا میرمیرانی از آمل

پارسا درزی از آمل

امیرمحسن افشاری صالح از مشهد

امیرپویا دانشوریان از اصفهان

اعضای تیم ملی المپیاد دانش‌آموزی جغرافیا برای رقابت در المپیاد جهانی جغرافیا ۲۰۲۱ ترکیه (ترتیب نشان از رتبه نیست):

محسن نماینده نیاسر از کاشان

یاسر خلیلی از شیراز

فاطمه حیدری از پردیس

ساینا محمدیان از خرم‌آباد

سال ۲۰۲۰

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از کسب شش مدال رنگارنگ جهانی توسط تیم ملی دانش آموزی المپیاد علمی ریاضی جمهوری اسلامی ایران و پنج پله صعود رتبه تیمی کشور در شصت و یکمین المپیاد جهانی ریاضی ۲۰۲۰ روسیه خبر داد.

به گزارش مشرق، تیم دانش آموزی شش نفره المپیاد علمی ریاضی جمهوری اسلامی ایران که در شصت و یکمین المپیاد جهانی ریاضی ۲۰۲۰ روسیه شرکت کرده با کسب یک مدال طلا سه مدال نقره و دو مدال برنز با تصاحب جایگاه ۱۸ جهانی در میان ۱۱۰ کشور نسبت به سال گذشته پنج پله صعود کرد.

بنا بر این گزارش در المپیاد جهانی ۲۰۲۰ ریاضی که به میزبانی در سی و یکم شهریور و یکم مهر ماه ۱۳۹۹ بصورت مجازی برگزار شد تیم شش نفره ایران مدال‌های زیر را تصاحب کرد:

علیرضا حقی مدال طلای جهانی

کیان شمسایی مدال نقره جهانی

محمد مشتاقی فر مدال نقره جهانی

علی میرزایی اناری مدال نقره جهانی

سیدرضا حسینی دولت‌آبادی مدال برنز جهانی

متین یدالهی مدال برنز جهانی

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از موفقیت چشمگیر تیم ملی المپیاد علمی دانش‌آموزی نجوم و اخترفیزیک خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پرورش استعدادهای درخشان، تیم ملی دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران در المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک با کسب دو مدال طلا، دو مدال نقره، چهار مدال برنز و دو دیپلم افتخار به مقام پنجم جهان دست یافت.

المپیاد جهانی امسال به شکل مجازی و به میزبانی کشور اسلواکی در سه روز برگزار شد.

مدال‌های طلا: کسری حاجیان و پرشان جوان رود

مدال‌های نقره: علی رازقندی و متین محمدی سرای

مدال‌های برنز: امیر حسین حاجی محمد رضایی، فاطمه علی مرادی، حسین محمدی و محمد مهدی واحدی

دیپلم افتخار: امیر رضا قدیانی و محمد امین ثریا

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: از میان ۲۸ دانش آموز شرکت کننده در المپیادهای بین‌المللی سال ۲۰۲۰، ۲۷ دانش آموز مدال جهانی و یک نفر دیگر دیپلم افتخار کسب کرد.

الهام یاوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: تابستان سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا ۲ المپیاد جهانی فیزیک و جغرافیای دانش آموزی برگزار نشد، اما سایر المپیادهای جهانی در رشته ریاضی، زیست‌شناسی، کامپیوتر و شیمی و نجوم برگزار شدند.

وی ادامه داد: ۶ نفر اعضای تیم المپیاد ریاضی، چهار نفر المپیاد زیست‌شناسی، چهار نفر شیمی، چهار نفر از تیم کامپیوتر و ۱۰ نفر اعضای تیم المپیاد نجوم بودند.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان یادآور شد: از میان ۲۸ دانش آموز شرکت کننده در مسابقات بین‌المللی، هفت مدال طلای جهانی، ۱۱ مدال نقره جهانی، ۹ مدال برنز جهانی و یک دیپلم افتخار کسب شد.

یاوری همچنین دربارهٔ تعداد شرکت‌کنندگان المپیادهای ملی دانش آموزی نیز توضیح داد: دانش‌آموزان برای شرکت در المپیادها در وهله اول در یک دوره تابستانی شرکت می‌کنند که در نهایت از دانش‌آموزان امتحانات مختلفی گرفته می‌شود. وی افزود: ۵۴۱ دانش آموز در دوره تابستانی سال گذشته شرکت کردند که از این میان به ۵۰۷ نفر از آنها مدال ملی داده شد.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان عنوان کرد: دانش آموزان سال گذشته توانستند ۱۱۶ مدال طلای کشوری، ۱۹۹ مدال نقره کشوری و ۱۹۲ مدال برنز ملی کسب کنند و سایر دانش آموزان حد نصاب نمره را کسب نکردند و به آنها گواهی حضور در دوره داده شده‌است. یاوری با بیان اینکه دانش آموزان سال گذشته نتایج قابل قبولی در المپیادهای دانش‌آموزی کسب کردند، گفت: به‌طور مثال در المپیاد کامپیور که به صورت مجازی برگزار شد، ایران سال گذشته برای اولین بار در این رشته توانست مدال طلا کسب کند.

به گزارش ایرنا، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش پیشتر گفته بود: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از سال ۶۶ تاکنون موفق به کسب ۷۶۶ مدال جهانی شده‌است که بیش از ۳۶ درصد آنها دستاورد هشت سال اخیر است و این موضوع نشان می‌دهد که دولت تدبیر و امید به این عرصه به‌عنوان عرصه راهبردی می‌اندیشد. وی افزود: چگونگی شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان، یکی از اساسی‌ترین سؤالات نظام‌های آموزشی است و پاسخ به این سؤال، یک ضرورت راهبردی برای هر نظام آموزشی است.

المپیاد نانو

دوازدهمین دوره المپیاد نانو

دومین المپیاد بین‌المللی فناوری نانو ۱۰ تا ۱۴ ژانویه سال ۲۰۲۱ در دانشگاه سلطان قابوس کشور عمان برگزار می‌شود.

به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو، پس از اولین المپیاد بین‌المللی نانو (INO) که از ۱۰ تا ۱۶ آوریل ۲۰۱۸ در تهران با حضور دانشجویان دانشگاه‌های روسیه، اتحادیه اروپا، کره جنوبی، تایوان، ایران و مالزی برگزار شد، دومین المپیاد بین‌المللی نانو ۱۰ تا ۱۴ ژانویه سال ۲۰۲۱ در دانشگاه سلطان قابوس کشور عمان برگزار می‌شود.

INO یک رقابت بین‌المللی در بین دانشجویان علاقه‌مند به حوزه فناوری نانو بوده که با هدف پرورش مهارت حل مشارکتی چالش‌های علمی و فناوری برگزار می‌شود.

همچنین اهداف دیگری برای سازمان‌دهی INO وجود دارد که از آن جمله می‌توان به ترغیب دانش‌آموزان به منظور افزایش دانش خود در زمینه فناوری نانو و کسب مهارت برای حل چالش‌های صنعتی، بهبود دانش و مهارت‌های شرکت‌کنندگان در فرآیندهای نوآوری و تجاری‌سازی، تقویت روحیه کار تیمی در بین شرکت‌کنندگان، شناسایی و حمایت از دانشجویان با استعداد در زمینه فناوری نانو در سراسر جهان و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب به منظور گسترش همکاری‌های علمی و فناوری بین محققان جوان اشاره کرد.

اولین المپیاد جهانی فناوری‌نانو با میزبانی جمهوری اسلامی ایران از ۲۱ تا ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ در پارک فناوری پردیس با حضور نمایندگانی از ۸ کشور آسیایی و اروپایی برگزار ‌شد. سه تیم از اتحادیه اروپا و ۶ تیم از آسیا در این رقابت شرکت کردند. کشورهای تایوان، مالزی، روسیه و کره جنوبی، هر کدام یک تیم، اتحادیه اروپا سه تیم و جمهوری اسلامی ایران دو تیم در این رقابت‌ داشتند.

ریاضی

تیم ۷ نفره دانش‌آموزان ایرانی اعزامی به چهاردهمین دوره مسابقات بین‌المللی ریاضیات IMC UNION سنگاپور با کسب ۲ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۳ مدال برنز برگ زرین دیگری بر افتخارات علمی کشورمان افزودند.

به گزارش ایسنا، چهاردهمین دوره مسابقات IMC UNION با شرکت حدود ۱۵۰۰ دانش‌آموز از ۲۰ کشور جهان و از روز ۴ مرداد در کشور سنگاپور آغاز شد و تا روز ۸ مرداد ادامه خواهد داشت.

در این دوره، مریم ولی(اصفهان) و کیمیا نوروزی(تهران) صاحب نشان طلا، آرمین امامی (اصفهان) و محمدحسین رضایی (تبریز) صاحب نشان نقره و ترانه بنا (تهران)، محمد صدرا زارعی (تهران) و مهدی نیکوپور(تهران) صاحب نشان برنز شدند.

از ویژگی‌های بارز این مسابقه می‌توان به مسائل زیبا و چالش برانگیز آن که راه‌حل‌های خلاقانه‌ای دارند و هم‌چنین به برنامه‌های متنوع علمی و فرهنگی جانبی آن اشاره کرد.

به گفته امیررضا عرب، سرپرست تیم اعزامی، در ۶ دوره حضور ایران در این مسابقات، ۹۳ دانش‌آموز ایرانی در مقاطع ابتدایی و متوسطه در این رقابت شرکت کرده‌اند که حاصل آن کسب ۸۷ مدال رنگارنگ شامل ۲۳ مدال طلا بوده است.

دانش‌آموزان ایرانی پس از موفقیت در آزمون‌های انتخابی و گذراندن دوره آماده سازی در مرکز پرورش ریاضی‌پژوهان خلاق به این مسابقات اعزام شدند.

تیم ۲۱ نفره دانش آموزی ایران در سیزدهمین دوره رقابت‌های جهانی وحدت ریاضی در سنگاپور و در مسابقه با دانش آموزان ۱۳ کشور جهان ۲۱ مدال طلا، نقره و برنز کسب کردند.

به گزارش ایرنا، در مسابقات علم ریاضی سنگاپور که از چهارم اوت (13 مرداد) آغاز شد، حدود یکهزار و 400 دانش آموز از 13 کشور جهان به رقابت پرداختند و دانش آموزان ایرانی موفق به کسب 6 مدال طلا، 12 مدال نقره و 3 مدال برنز شدند.

امیرمحمد محقق دولت آبادی، کیان کیانی راد، پوریا زارعی، امیر حسین کوتاهی، سید آریان وهاب پور و آرین علوی رضوی راوری در سیزدهمین دوره مسابقات جهانی وحدت ریاضی در سنگاپور موفق به کسب 6 مدال طلا برای تیم ریاضی دانش آموزان ایران شدند.

سید رستا جاهد، سید آرمین وهاب پور، پارسا کیا، آریا واحدی، سید ایلیا حسنی، امیر محمد مومن آبادی، آروین امیرحسینی، آراد اکبری، علی حنفی، محمد مهدی حصیری، علی امینیان تبریزی و آرشیا فرج اللهی نیز مدال نقره این مسابقات را به تیم دانش آموزی ایران اختصاص دادند. امین بیدختی، آرتین فرج اللهی و سید عرفان میرعنایت نیز با کسب 3 مدال برنز برای تیم کشورمان افتخارآفرینی کردند.

تیم ایران را در این رقابت علمی، دانش آموزان پایه‌های چهارم تا هشتم تشکیل می‌دادند که همه دانش آموزان موفق به کسب یکی از افتخارات مدال طلا، نقره و یا برنز این مسابقات شدند.

در این مسابقه دانش آموزان کشورهای ایران، چین، استرالیا، کره جنوبی، سنگاپور، فیلیپین، هند، مالزی، اندونزی، تایلند، ویتنام، هنگ کنگ و لائوس حضور داشتند.

تیم چین در این رقابت‌ها که روز سه شنبه پایان یافت 30 طلا، 45 نقره و 99 مدال برنز کسب کرد و تیم تایلند نیز صاجب 18 مدال طلا، 35 نقره و 55 مدال برنز شد. تیم سنگاپور نیز 15 مدال طلا کسب کرد.

تیم دانش آموزی ایران سال گذشته نیز در دوازدهمین دوره رقابت‌های جهانی وحدت ریاضی در سنگاپور موفق به کسب سه مدال طلا، 5 مدال نقره، 15 مدال برنز و سه دیپلم شد.

تیم 26 نفره دانش آموزی ایران سال گذشته شامل 14 دانش آموز دختر مستعد و منتخب از مدارس استعدادهای درخشان در مقطع متوسطه و 12 دانش آموز پسر از این مدارس ایران با حدود یکهزار و 200 دانش آموز از کشورهای مختلف جهان به رقابت پرداختند و موفق به کسب 23 مدال شدند.

تیم‌های ایران در پنج دوره این مسابقات جهانی ریاضی دانش آموزی 74 مدال کسب کرده اند که 21 مدال آن طلا است.

المپیاد دانشجویی

افتخارآفرینی دانشجوی دانشگاه صنعت نفت در المپیاد جهانی ریاضی افتخارآفرینی دانشجوی دانشگاه صنعت نفت در المپیاد جهانی ریاضی

دانشجوی دانشگاه صنعت نفت در المپیاد جهانی انفرادی ریاضی سال 2015 در شهر اهرید کشور مقدونیه، موفق به کسب مدال برنز این المپیاد شد.

به گزارش شانا، المپیاد دانشجویی انفرادی Seemous) ۲۰۱۵) امسال از ۳ تا ۸ مارس، در شهر اهرید کشور مقدونیه با حضور تیمهای ملی کشورهای مختلف دنیا برگزار شد.

آزمون این المپیاد در قالب چهار سوال به مدت پنج ساعت، در روز پنجم مارس برگزار شد و نتایج رسمی در روز هفتم مارس (شنبه 16 اسفند ماه) از سوی هیئت داوری اعلام شد و جواد دیلمی، دانشجوی دانشگاه صنعت نفت توانست به عنوان یکی از سه نماینده ایران مدال برنز این مسابقات را کسب کند.

امسال آزمون انتخابی تیم ملی ایران برای شرکت در Seemous ۲۰۱۵ در دو مرحله (آبان و د ماه ۱۳۹۳) به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شد که انجمن ریاضی ایران مسئولیت گزینش تیم ملی را برای شرکت در این المپیاد برعهده دارد.

همه دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور می‌توانند در این آزمونها شرکت کنند، اما به دلیل سطح بالای ریاضی به کار رفته در سوالات، به طور معمول تنها دانشجویان ریاضی در این آزمون شرکت می‌کنند.

پس از بررسیهای به عمل آمده، سه نفر برای حضور در این المپیاد انتخاب شدند که جواد دیلمی با وجود این که دانشجوی رشته ریاضی نبوده و در دانشکده نفت اهواز به تحصیل در رشته مهندسی نفت مشغول است به دلیل کسب نمره ها به عنوان یکی از این نفرات برگزیده شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعت نفت، المپیاد جهانی دانشجویی در طول یک سال و به دو صورت تیمی و انفرادی در دنیا برگزار می‌شود.

المپیاد دانشجویی تیمی (IMC) هر سال به میزبانی یکی از دانشگاههای دنیا و با حضور تیمهای شرکت کننده از دانشگاههای سراسر جهان برگزار می‌شود؛ در این نوع المپیاد جنبه تیمی مطرح است و نتایج المپیاد نیز به صورت تیمی منتشر می‌شود.

المپیاد دانشجویی انفرادی (Seemous) هر سال به میزبانی انجمن ریاضی اروپا در یکی از شهرهای اروپایی برگزار می‌شود؛ در این المپیاد تیمهای ملی کشورهای مختلف دنیا شرکت می‌کنند اما تنها نتیجه انفرادی ملاک است.

ریاضی WMC

دانش آموزان نخبه ایرانی در مسابقات جهانی ریاضی «دبلیو ام سی» انگلیس موفق به کسب عنوان قهرمانی شدند.

به گزارش پارس تودی، «مصطفی نوری» مدیر خانه ریاضی تهران روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: 51 دانش‌آموز نخبه ایرانی از پایه‌های هفتم تا یازدهم و بین سنین 12 تا 16 سال موفق شدند، 30 مدال طلا، 38 مدال نقره و 39 مدال برنز، 3 جام فردی و 8 مدال «اورال» را از مسابقات جهانی ریاضی «دبلیو ام سی» انگلیس کسب کنند. (در مجموع 107 مدال)

به گفته مدیر خانه ریاضی تهران، مسابقات جهانی ریاضی همزمان در شش کشور برگزار شد و دانش آموزان ایرانی از تمام رده‌های سنی در انگلیس و در کنار دانش آموزانی از کشورهای آمریکا، بلغارستان، هند و استرالیا شرکت کرده بودند.

نوری افزود: 13 دانش آموز ایرانی برای شرکت در اردوی تابستانی مرحله دوم نهایی مسابقات جهانی ریاضی انتخاب شدند که سال آینده در دانشگاه ملبورن استرالیا برگزار خواهد شد.

مسابقات جهانی ریاضی «دبلیو ام سی» انگلیس از روز چهارشنبه گذشته (17 اکتبر) در 9 دور مختلف در مجموعه آموزشی «'رویال الکساندرا آلبرت اسکول» انگلیس برگزار شد.

این بیست و سومین دور از مسابقاتی است که مجموعه خانه ریاضی تهران در آن شرکت می‌کند و طی 10سال گذشته بیش 700 مدال کسب کرده است.









+