مراحل المپیاد

مراحل المپیاد

مراحل المپیاد دانش آموزی

المپیاد های دانش آموزی در 5 مرحله هستند:

1-مرحله اول:

این مرحله در بهمن یا اسفند هر سال برگزار میشه و از بین بیش از ده هزار نفر در هر رشته ، کمتر از هزار نفر برای شرکت در مرحله دوم انتخاب و برگزیده میشن . در مرحله اول سوالات بصورت تستی هست و میشه با سه ماه مطالعه در این مرحله موفق شد . محل برگزاری در حوزه های امتحانی سراسر کشور و در استان ها برگزار می شود.

2- مرحله دوم المپیاد دانش آموزی :

در اردیبهشت هر سال برگزار می شود و از بین نفرات برگزیده مرحله اول در نهایت 40 نفر انتخاب و برای مرحله سوم که در تابستان هست ، پذیرفته می شوند . نفرات برگزیده این مرحله شانس زیادی برای کسب یکی از مدال های طلا ، نقره و یا برنز دارند. این مرحله سخت ترین مرحله المپیاد کشوری هست که از هر 20 نفر فقط یک نفر پذیرفته می شود. محل برگزاری این مرحله در حوزه های امتحانی استان ها هست.

3- مرحله سوم:

همانطور که گفته شد این مرحله از المپیاد در تابستان برگزار میشه که طی آن پذیرفته شدگان مرحله دوم کشوری برای دو ماه تابستان به باشگاه دانش پژوهان دعوت می شوند و تحت آموزش های اساتید دانشگاهی قرار می گیرند که در نهایت حدود 8 تا 18 نفرشون مدال طلا کسب می کنند و بقیه هم مدال برنز . دارندگان مدال طلا می توانند بدون کنکور یا هر آزمون دیگری وارد دانشگاه و رشته مورد علاقه خود شوند . همچنین دارندگان مدال های طلا عضو بنیاد ملی نخبگان می شوند و دارندگان مدال طلای همه رشته ها بجز رشته ادبی ، عضو تیم ملی المپیاد می شوند که این مرحله شامل مراحل تئوری و عملی می باشد.

4- دوره انتخابی المپیاد دانش آموزی :

این دوره در پاییز هر سال برگزار میشه و در آن از بین برندگان مدال طلا و بعد از گذراندن یک دوره چند ماهه و چندین آزمون پی در پی ، تعدادی به عنوان اعضای اصلی تیم ملی المپیاد ایران انتخاب و بقیه به عنوان اعضای ذخیره تیم ملی برگزیده می شوند.

5 المپیاد جهانی:

نفرات برگزیده که تعدادی اندک و از هر رشته هستند در تابستان ، ایران را به مقصد کشور برگزار کننده المپیاد جهانی ترک می کنند که در آنجا بعد از اتمام یک دوره ی چند روزه و گذارندن چند آزمون ، در پایان موفق به کسب یکی از مدال های طلا ، نقره ، برنز و یا دیپلم افتخار المپیاد جهانی می شوند.


+