دوره آموزش روانشناسی جوان

دوره آموزش روانشناسی  جوان

پسر جوان و دنیایی ازابهامات ورازهای جدید همراه با سوالهایی که در ذهن او نقش میبندد . پسر جوان وخانواده  ، پسر جوان و جامعه  ، پسر جوان و سن بلوغ ،  پسر جوان و مدرسه ،  پسر جوان و خطرهایی که بر سر راه اوست .  پس از دوران شیرین و پر از کنجکاوی و در عین حال سادگی پسر شما به مرحله نوجوانی میرسد . آرام آرام پشت لبهایش سیاه میشود ،  قد میکشد ،  صدایش رگ می اندازد  همه با حلاوت به او نگاه میکنند و بعضی اوقات پچ پچ مکنند به رفتارش دقت کنید به حرفهایتان کمتر توجه میکند بیشتر دوست دارد تنها باشد میخواهد بزرگ شدنش را همه درک کنند  از دنیای شما جدا میشود برخی بداخلاقتر و برخی دیگر اجتماعی تر میشوند شما ممکن است دنیای اورا درک کنید  ، ممکن است اورا با نوجوانی خود مقایسه کنید .

متاسفانه برخی خانواده ها در این سن با نوجوان خود رفتار متعصبانه دارند  میخواهند اورا تحت نظارت  و کنترل خود قرار دهند بقدری احساس خطر وفوبیا ی نوجوانی آنها را آزار میدهد که نا خواسته به فرزند خود آسیب روحی میرسانند یادمان باشد او حالا احساس بزرگی میکند ممکن است امرو نهی کردن شما باعث آزردگی خاطرش شود بخصوص در جمع و با تغییر در دنیای جدید دنیای اینترنت ومجازی بپذیریم که  از او عقبتر هستیم  اگر او این مورد را به رخ ما کشید عصبانی نشویم  او در ارگانیسم بدنش با تغییراتی مواجه میشود که کنجکاویش را بر می انگیزد هنگام تنهایی اش نا بهنگام وارد خلوت او نشویم  به دلیل تغییرات هورمونی عصبیست اورا درک کنیم نمیخواهد کنترل شود با او با منطق و آرامش صحبت کنیم غیر مستقیم اورا با خطراتی که ممکن است بر سر راهش باشد  آشنا کنیم .

زندگی پسر جوان

زندگی پسر جوان تحت الشعاع نوجوانی اوست و حتی کودکی اش در دوران نوجوانی حتما با مرکز مشاوره خانواده در ارتباط باشیم زندگی پسر جوان به مراتب حساس تر از کودکی اوست همانطور که در کودکی به دقت مراقب بودیم تا جسمش آسیب نبیند اکنون نیز مراقب او باشیم مشاوره خانواده میتواند به ما کمک کند یادمان باشد در این دوره هم افراط وهم تفریط بر زندگی پسر جوان ما اثر گذار خواهد بود در این مرحله یعنی جوانی و نوجوانی پدر و مادر موظف هستند اورا با دوران بلوغ آشنا کنند البته این آشنا نمودن دقت و حساسیت خاصی را میطلبد ممکن است ما بدون اینکه متوجه باشیم برای نهی کردن او از برخی موارد حالت آموزش و تشویق داشته باشیم مشاوره جوان به ما می آموزد چه مطالبی را عنوان کنیم و چه مطالبی را عنوان نکنیم و مطالبی که قرار است بگوییم چگونه بیان کنیم.

زندگی پسر جوان ما بستگی به نوع تربیت ما دارد و نوع تربیت ما بسته به آگاهی ماست لازم است در برخی موارد همزادپنداری نموده وهمراه او وارد دنیایش شویم به دور از تعصب و افراط و  تفریط . درک کنیم در زمانی که ما زندگی میکردیم با زمان زندگی او در جوانی متفاوت است دنیای خودمان را با او مقایسه نکنیم اکنون جامعه برخی چیزها را میپذیرد که شاید در زمان ما یک تابو بود وغیر قابل پذیرش . بپذیریم که او اکنون غرور دارد و دیگر کودک نیست غرورش را نشکنیم یادمان باشد با کوچک کردن فرزندمان ما بزرگ نمیشویم بلکه ممکن است خاطره ای در ذهنش باقی بماند که تا آخر عمردیگر نتوانیم جبران کنیم  ویا برعکس برخی دیگر از والدین بی اندازه جوانشان را بزرگ میکنند و او را توخالی وپوشالی بار می آورند در این حالت نیز به جوان خود آسیب میرسانند .

پسر جوان دانشجو

پسر جوان دانشجو اکنون وارد جامعه و حتی مرحله جدیدی از زندگی شده است بعد از دوران دبیرستان وارد محیط دانشگاه شده که باید برای آینده خود تصمیم های مهمی بگیرد محیطی که در آن شخصیت اجتماعی و جنسی اش شکل میگیرد محیط مختلط است و او هر روز ممکن است با دختری برخورد کند که دلش را بلرزاند از طرفی هیچ تجربه ای در برخورد با دختران نداشته است پسر جوان دانشجو در این محیط شخصیت سیاسی ، اجتماعی و اقتصادیش شکل میگیرد اوباید کوله بار شخصیتی خود را پر کند از تجربه های جدید و رنگی و در عین حال مراقب باشد . تا کنون پدر و مادر لحظه به لحظه همراهش بوده اند اکنون افق های پیش رویش او را میخوانند اما در تنهایی . پدر و مادر هرچقدر با سواد و اجتماعی باشند ممکن است در رشته او اطلاعاتی نداشته باشند .

پسر جوان دانشجو نیاز به همراه دارد همراهانی که یاریش کنند در عین حال دام نیندازند و از او سو استفاده نکنند پدر ومادر موظف است غیر مستقیم و آگاهانه پسرش را با مسایل اطرافش آشنا کند آگاهی دادن به فرزند باید بگونه ای باشد که او احساس کوچکی نکند دانشجوی جوان ما اگر از نظر فکری وابسته بار آید در آینده نمیتواند مستقل عمل کند در حین آموزش های رفتاری و اجتماعی باید به او اعتماد به نفس بدهیم .

حرفهایمان را با این جملات همراه کنیم : تو دیگه بزرگ شدی یا تو بهتر میدونی که .. در اینصورت جوان ما ضمن اینکه اعتماد به نفس پیدا میکند در عین حال حرفهای مارا بهتر میپذیرد جوانان از نصیحت شنیدن بدشان می آید چون احساس میکنند هنوز تحت مراقبت هستند اگر از دوستانش میخواهیم انتقاد کنیم با سر سختی و تعصب برخورد نکنیم هنگام انتقاد میتوانیم بگوییم فلانی پسر خوبیست ولی خوب … بعد انتقاد کنیم .
ازدواج پسر جوان

ازدواج پسر جوان اگر از روی عشق ، شناخت و آگاهی باشد که چه بهتر . اگر پسر جوان ما موقعیت اقتصادی مناسبی داشته باشد بهتر است اورا برای ازدواج همراهی کنیم اما اگر از روی احساسات و بدون تفکر انجام میشود بهتر است صبوری پیشه کنیم و بدون سرسختی از او زمان بخریم با جملاتی مانند خیلی خوبه که تو همسرت رو انتخاب کردی … اما اجازه بده درست تموم بشه … یا اجازه بده از نظر مادی قدری جلو بیوفتیم … و یا بهتره یه مدت بگذره تا عشقتون به تثبیت برسه . ازدواج پسر جوان ما باید با همراهی ما باشد تا ازدواج موفقی شود حتی اگر کاملا با او و ازدواجش مخالف هستیم در رفتارمان انعطاف نشان دهیم این انعطاف به موفقیت فرزندمان کمک میکند یادمان باشد همیشه هم حق با ما نیست و گاهی جوانان مشکلات خودشان را بهتر حل میکنند پس مراقب باشیم .

بعضی اوقات جوانان کیس مناسب خود را پیدا میکنند با درایت و آینده نگری و در نظر داشتن هم گونه بودن و موارد اقتصادی .  در اینگونه موارد بهتر است خانواده اورا همراهی کنند .  در جامعه ما سن ازدواج بالا رفته است  اما ممکن است جوان ما به ازدواج نیاز  داشته باشد همراهی ما از استرس و نگرانی اومیکاهد  . ازدواج با دختری که قانع است  وشرایط پسر را بخوبی درک میکند . و یا دخترانی که حاضرند چند سال نامزد بمانند تا در موقعیت مناسب عروسی کنند  دخترانی که شاغل هستند و میتوانند کمک خرج خانواده باشند و …

مشاوره پسر جوان

مشاوره پسر جوان برای رفتارهای سن بلوغ ورود به جامعه بسیار لازم است . مشاوره پسر جوان برای همراهی با جنس مخالف و یا ازدواج . پسر جوان ما ممکن است نتواند با پدر و مادر خود راحت صحبت کند یک مشاور خوب میتواند به او اطمینان دهد که قضاوت نمیشود و بدون حجب و حیا به مشورت بپردازد . یک جوان برای موارد اجتماعی خود نیاز به مشورت وهمراهی دارد اینکه تا چه حد میتواند به توانایی هایش متکی باشد نیازهایش تا چه حد توسط خود او برطرف میشوند؟ آیا برای بر طرف کردن نیازهایش باید از شخص یا اشخاص دیگر کمک بخواهد ؟ تا چه حد میتواند خانواده را در مسائل خصوصیش دخالت دهد ؟ حد ورود افراد جامعه به زندگیش چقدر است ؟ و خیلی مسائل دیگر که نیاز به مشاوره و راهنمایی دارد .

تربیت پدر و مادر و راهنمایی آنها برای کمک گرفتن از مشاور بسیار راهگشاست . دیده شده افرادی مشورت گرفتن را کوچک شمردن خود میدانند .  سوال من اینست مشورت کنیم و راه درست را انتخاب کنیم بزرگ میشویم یا بر عکس . همیشه کسانی از کلمه کاش بیشتر استفاده میکنند که از راهنمایی دیگران کمتر استفاده کرده اند . به امید پیروزی جوانان ما در مراحل مختلف زندگی .

+