معرفی رشته تاریخ

معرفی رشته تاریخ


تاریخ درآموزش و پرورش تنها به بازخوانی حوادث گذشته و هیاهوی قدرتمندان و پادشاهان پیشین می پردازد. در تاریخ قواعدی است که ثبت وقایع موثر بر یک ملت را با حفظ سلسه مراتب تاریخی و زمانی آن مطالعه می کند که مبنی بر تحقیق منتقدانه منابع اطلاعاتی میباشد. هدف تاریخدانان این است که فعالیتهای ثبت شده انسان های گذشته راتغییر دهندتادرک عمیق تری از آن داشته باشند.

رشته تاریخ تنها به گردآوری وقایع و مقایسه آنها و شناخت واقعیت حوادث گذشته نمیپردازد بلکه به توجیح و تفسیر این واقعیت میپردازد که بین جزئیات آن ارتباط برقرار میکند.

ملزومات تحصیل در رشته تاریخ

دانشجوی محصل در رشته تاریخ باید از دقت فراوانی برخوردار باشد و این توانایی را داشته باشد که بسیاری از حوادث تاریخی و وقایع گذشته رابه تصویر کشیده وآنها را نقدکند.پایه علم تاریخ فلسفه وزمینه آن جغرافیا ودیواره های آن جامعه شناسی،اقتصاد،سیاست و فرهنگ است و علاقه مندان به این رشته باید مسلط به این علوم باشند. افرادی میتوانند در رشته تاریخ موفق شوند که رویداد تاریخی را اوّل به صورت ظاهری و سپس به صورت باطنی دریابند. درواقع به یک حادثه تاریخی دید موشکافانه ای داشته باشند تا بتوانند به عمق آن پی ببرند.

بازار کار رشته تاریخ

فارغ التحصیلان رشته تاریخ در دوره کارشناسی میتوانند در وزارت آموزش و پرورش ،وزارت امور خارجه،وزارت علوم،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان موزه ها و مراکز اسناد ملّی و صدا سیما برای بررسی مسائل تاریخی به فعالیت یپردازند.در رشته تاریخ دروس پایه آن شامل متون تاریخ به زبان فارسی، عربی و خارجی،روش تحقیق و تارخ نگاری و تحولات آن در ایران و جهان میباشد. رشته تاریخ با توجه به اینکه جزء اولین رشته های موجود در دارالمعلّمین مرکزی است در نتیجه پس از تاسیس دانشگاه تهران نیز این رشته(تاریخ وجغرافیا) اصلی ترین رشته های تحصیلی در دانشکده ادبیّات به شمار می آیدو سابقه تاریخی آن در نظام دانشگاهی ایران تقریبا به یک سده می رسد.

ضرایب درس تاریخ در دبیرستان و در آزمون ورودی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی عبارتند از:

ضریب دو برای درس ریاضی ، اقتصاد، ادبیات فارسی ، فلسفه و منطق و روانشناسی و ضریب یک برای درس زبان عربی و علوم اجتماعی و ضریب سه برای درس تاریخ و جغرافیا. طول دوره کارشناسی تاریخ (آزادو دبیری) حداکثر چهار سال و تحصیلات آن بصورت واحد در دونیم سال میباشد. رشته تاریخ، دروس پایه آن بیست و هشت واحد ، دروس تخصصی بیست و چهار واحد ،دروس اصلی شصت و هشت واحد و دروس عمومی هفده واحد میباشد.

+