معرفی رشته طراحی صحنه

معرفی رشته طراحی صحنه

رشته طراحی صحنه از زیرمجموعه های کنکور هنر در انتخاب رشته کنکور سراسری است .طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ،  پذیرش در رشته طراحی صحنه در دانشگاه های دولتی روزانه ، نوبت دوم ( شبانه ) ، غیرانتفاعی صورت می گیرد . در این مقاله می خواهیم علاوه بر معرفی رشته طراحی صحنه ، ظرفیت این رشته در دانشگاه ها و دوره های مختلف و همچنین دانشگاه های پذیرنده رشته طراحی صحنه در انتخاب رشته هنر را معرفی کنیم .

طراحی صحنه بخش مهمی از هر کار نمایشی محسوب می شود . معمولا طراح صحنه پس از خواندن متن برنامه و انجام صحبت های مقدماتی با کارگردان ، طرح صحنه ( شاید به شکل طرح های کشیده شده روی کاغذ ) و وسایل مربوط به آن تهیه نموده و ‌به صورت طرح اولیه به کارگردان عرضه می‌ کند .


ما همیشه نمای ظاهری هر برنامه را می بینیم ، در حالی که در پشت صحنه تلاش ها و فعالیت های زیادی توسط طراحان صحنه برای ایجاد این نما صورت گرفته است .


هدف رشته طراحی صحنه تربیت متخصصانی است که به عنوان طراح صحنه در تئاتر ، تلویزیون ، سینما و نیز در نمایشگاه ها و سمینارها فعالیت خواهند کرد . طراحی صحنه از فنی ترین رشته های هنر های نمایشی به حساب می آید . این رشته با رشته های دیگر مانند معماری ، نقاشی و هنرهای تجسمی ارتباط نزدیک دارد .

طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر ، مجموع ظرفیت رشته طراحی صحنه در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری در سال گذشته ( سال تحصیلی 95 - 96 ) ، 68 نفر بوده است . در دوره روزانه ظرفیت پذیرش 19 نفر ، در دوره نوبت دوم ( شبانه ) 4 نفر و در غیرانتفاعی ظرفیت پذیرش رشته طراحی صحنه 45 نفر بوده است .

نحوه پذیرش در رشته طراحی صحنه هم بصورت با آزمون و هم ( بدون آزمون ) بدون کنکور بوده است . از کل ظرفیت طراحی صحنه 45 نفر صرفا با سوابق تحصیلی و 1 نفر مناطق محروم پذیرش شده اند .

+