معرفی رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی

معرفی رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی

تلویزیون ،‌ اعجوبه قرن بیستم است و دیدگاه‌های متفاوت و متناقضی که نسبت به آن وجود دارد ؛ دیدگاه‌هایی که هر یک از جنبه‌ای درست هستند . زیرا این رسانه می‌تواند از یک سو اعتیادی مخرب و از سوی دیگر شیوه‌ای نوین و فراگیر برای آموزش و اطلاع‌رسانی باشد . در واقع این گردانندگان و برنامه‌سازان آن هستند که سمت و سویش را تعیین می‌کنند . از همین‌رو تربیت و آموزش برنامه‌سازان و متخصصان این رسانه اهمیت بسیاری دارد ؛ بویژه در کشور ما که این رسانه بسیار فراگیر است و اوقات فراغت قشر عظیمی از نیروی جوان کشور ما را به خود اختصاص می‌دهد . به همین دلیل هر ساله دانشکده‌ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از طریق آزمون سراسری عده‌ای از داوطلبان علاقه‌مند را برای تحصیل در این دانشکده گزینش می‌کند. گفتنی است که دانشکده‌ صدا و سیما تا سال گذشته دانشجویان خود را در رشته 'تولید سیما' می‌پذیرفت ، اما از آزمون سراسری سال 1383 دانشجویان در دو رشته جدید 'کارشناسی تلویزیون و هنرهای دیجیتالی' و 'کارگردانی تلویزیون' پذیرفته می‌شوند . رشته‎کارشناسی تلویزیونی و هنرهای دیجیتالی دارای دو گرایش گرافیک رایانه‎ای و انیمیشن رایانه‎ای است .

طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر  ، مجموع ظرفیت رشته تلویزیون و هنر های دیجیتالی در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری در سال گذشته ( سال تحصیلی 95 - 96 ) ، 272 نفر بوده است . در دوره روزانه ظرفیت پذیرش 62 نفر ، در دوره نوبت دوم ( شبانه )  30 نفر و در غیرانتفاعی ظرفیت پذیرش رشته تلویزیون و هنر های دیجیتالی 180 نفر بوده است . در نقطه مقابل ، ظرفیت رشته تلویزیون و هنر های دیجیتالی دانشگاه آزاد مشخص نیست و دانشگاه آزاد اطلاع رسانی دقیقی در این زمینه نداشته است .

نحوه پذیرش در رشته تلویزیون و هنر های دیجیتالی هم بصورت با آزمون و هم  بدون کنکور ( بدون آزمون ) بوده است . از کل ظرفیت تلویزیون و هنر های دیجیتالی 180 نفر صرفا با سوابق تحصیلی ، 2 نفر مناطق محروم و 30 نفر بصورت نیمه متمرکز ( همراه با مصاحبه ) بوده است . 


+