پردیس خودگران

پردیس خودگردان (بین المللی سابق) چیست

پردیس‌ خودگردان شعبه ‌هایی از دانشگاه‌ های دولتی هستند که با هدف پذیرش دانشجو در قبال دریافت شهریه ایجاد می ‌شوند . پذیرش دانشجویان به دو طریق آزمون سراسری سازمان سنجش یا آزمون اختصاصی ، بر اساس مقررات و آیین‌نامه‌ های دانشگاه و با نظارت سازمان سنجش آموزش کشور صورت می‌ گیرد .
در واقع تا سال 92 قبولی در دانشگاه های پردیس های خودگردان بصورت نیمه متمرکز بود . یعنی در ابتدا سه برابر ظرفیت هر رشته محل به مصاحبه دعوت می شدند و پس از انجام مصاحبه و به شرط تسلط بر زبان انگلیسی قبولی قطعی شده و می توانستند به تحصیل ادامه دهند که از سال 93 این دانشگاه ها از نیمه متمرکز به متمرکز تغییر یافتند و قبولی در این دانشگاه ها تک مرحله ای و صرفا با اعلام سازمان سنجش صورت می پذیرفت .

در کل نحوه پذیرش در دانشگاه های پردیس خودگردان بر اساس قوانین و ضوابط آیین نامه های مربوط به دانشگاه ها و تحت نظارت سازمان سنجش کشور از طریق شرکت در کنکور سراسری صورت می گیرد که البته توجه داشته باشید که برای تحصیل در برخی از رشته های موجود در برخی از پردیس های دانشگاهی خودگردان به صورت بدون آزمون برای ورودی مهر و بهمن امکان پذیر است و نیازی به شرکت در کنکور سراسری نخواهد بود .

از شرایط دیگر پذیرش دانشجویان در این دانشگاه ها انجام مصاحبه هم بود که در حال حاضر داوطلبان درصورت قبولی در ظرفیت مازاد مصاحبه ای انجام نخواهند داد . به استثنای دانشگاه امیر کبیر و دانشگاه صنعتی شریف که همچنان به شرط مصاحبه دانشجو می پذیرند .

​از آنجایی که تحصیل در پردیس های خودگردان در بعضی رشته ها و بعضی دانشگاه ها بدون کنکور و در بعضی دیگر صرفا از طریق کنکور سراسری ممکن است . البته اگر به دنبال دانشگاه بدون کنکور هستید و نمی خواهید هزینه زیادی صرف کنید قطعا ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد ،  دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه پیام نور و یا غیر انتفاعی پیشنهاد بهتری محسوب می شوند .

البته نباید از این قضیه غافل شد که پردیس های خودگردان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هم دانشجو می گیرند . البته اینجا هم اگر با شهریه پردیس های خودگردان مشکل دارید ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد را به شما پیشنهاد می کنیم.

+