معرفی رشته نقاشی

معرفی رشته نقاشی

رشته نقاشی از زیرمجموعه های کنکور هنر در انتخاب رشته کنکور سراسری است . طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ، پذیرش در رشته نقاشی در دانشگاه های دولتی روزانه ، نوبت دوم ( شبانه ) ، پیام نور و غیرانتفاعی صورت می گیرد . البته در رشته نقاشی دانشگاه آزاد اسلامی هم پذیرش دانشجو دارد . برای قبولی در رشته نقاشی علاوه بر شرکت در آزمون کتبی کنکور سراسری ، باید در یک آزمون عملی با ضریب 4 شرکت کرد . در این مقاله می خواهیم علاوه بر معرفی رشته نقاشی ، ظرفیت این رشته در دانشگاه ها و دوره های مختلف و همچنین دانشگاه های پذیرنده رشته نقاشی در انتخاب رشته هنر را معرفی کنیم .

رشته نقاشی فضایی را ایجاد می‌ کند که هر دانشجوی خلاق متناسب با توان ، سلیقه ، دانش و ذهنیت خویش ، دنیای خاص آفرینندگی خود را در آن می‌ یابد و در نتیجه می‌ تواند آثاری را خلق کند که باعث تحول خود و در مرحله بعد جامعه‌اش گردد . این رشته‌ به‌ آموزش‌ سبک‌ های‌ برجسته‌ نقاشی‌ معاصر ایران‌ و جهان‌ می‌ پردازد و در کنار آن‌ دانشجویان‌ دروسی‌ مثل‌ طراحی‌ ، اطلاعات‌ و مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌ ، تاریخ‌ هنر و تاریخ‌ عمومی‌ نقاشی‌ را می‌ گذرانند . یک‌ دانشجوی‌ رشته‌ نقاشی‌ در طی‌ تحصیل‌ در دانشگاه‌ می‌ آموزد که‌ خوب‌ ببیند ، تحلیل‌ کند ، دانش‌ خود را وسعت‌ ببخشد و آنچه‌ را که‌ یاد گرفته‌ است‌ در سطوح‌ مختلف‌ اشاعه‌ بدهد . به‌ همین‌ دلیل‌ اگر فردی‌ قریحه‌ و ذوق‌ نقاشی‌ نداشته‌ باشد ، با ورود به‌ رشته‌ نقاشی‌ فقط‌ یکسری‌ اطلاعات‌ به‌ دست‌ می‌ آورد و بازدهی‌ نخواهد داشت‌ .

طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر ، مجموع ظرفیت رشته نقاشی در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری در سال گذشته ( سال تحصیلی 95 - 96 ) ، 1775 نفر بوده است . در دوره روزانه ظرفیت پذیرش 310 نفر ، در دوره نوبت دوم ( شبانه ) 105 نفر ، در دوره پیام نور 400 نفر و در دوره غیرانتفاعی ظرفیت پذیرش رشته نقاشی 960 نفر بوده است . در نقطه مقابل ، ظرفیت رشته نقاشی دانشگاه آزاد مشخص نیست و دانشگاه آزاد اطلاع رسانی دقیقی در این زمینه نداشته است . 

نحوه پذیرش در رشته نقاشی هم بصورت با آزمون و هم بدون کنکور ( بدون آزمون ) بوده است . از کل ظرفیت نقاشی 1240 نفر صرفا با سوابق تحصیلی بوده است

+