معرفی رشته سینما

معرفی رشته سینما

رشته سینما از زیرمجموعه های کنکور هنر در انتخاب رشته کنکور سراسری است . طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ، پذیرش در رشته سینما در دانشگاه های دولتی روزانه ، نوبت دوم ( شبانه ) و غیرانتفاعی صورت می گیرد . البته در رشته سینما دانشگاه آزاد اسلامی هم پذیرش دانشجو دارد . در این مقاله می خواهیم علاوه بر معرفی رشته سینما ، ظرفیت این رشته در دانشگاه ها و دوره های مختلف و همچنین دانشگاه های پذیرنده رشته سینما در انتخاب رشته هنر را معرفی کنیم .

سینما هنری است مبتنی بر ضبط تصویری حوادث و ترکیب خاص و عرضه آنها توام با صدا که با طرح مفاهیم گوناگون به صورت بیانی ویژه در عرضه هنرها تجلی می‌کند . نوع و کیفیت ارتباط این رشته با سایر رشته‌های هنری به گونه‌ای است که می‌تواند از همه آنها به صورت کمکی سود جوید . سینما با طرح مجموعه‌ای ترکیبی از تصاویر و اصوات و با در نظر داشتن اصول حاکم بر این هنرها ، به بیانی دست می‌یابد که خاص هنر سینما است . هنر سینما از نظر محتوا مبتنی بر زمینه‌های گوناگون علوم انسانی ، علوم ارتباطات ،‌ ادبیات و رشته‌های مختلف هنری بوده و از نظر تکنیکی از مباحث فیزیک صوت ، شیمی ، مکانیک و الکترونیک استفاده می‌کند .کارشناسی سینما یکی از دوره‌های آموزش عالی است که هدف آن تأمین افراد متعهد و متخصص دراین رشته است تا نیازهای روزافزون جامعه رادر زمینه‌های مختلف هنر سینما پاسخگو باشد . این رشته دارای 4 گرایش تدوین ، فیلمنامه نویسی ،‌ کارگردانی و فیلمبرداری است .

طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر  ، مجموع ظرفیت رشته سینما در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری در سال گذشته ( سال تحصیلی 95 - 96 ) ، 318 نفر بوده است . در دوره روزانه ظرفیت پذیرش 26 نفر ، در دوره نوبت دوم ( شبانه )  12 نفر و در غیرانتفاعی ظرفیت پذیرش رشته سینما 280 نفر بوده است . در نقطه مقابل ، ظرفیت رشته سینما دانشگاه آزاد مشخص نیست و دانشگاه آزاد اطلاع رسانی دقیقی در این زمینه نداشته است 

نحوه پذیرش در رشته سینما هم  بصورت با آزمون و هم  بدون کنکور  ( بدون آزمون ) بوده است . از کل ظرفیت سینما 2 نفر مناطق محروم و 60 نفر صرفا با سوابق تحصیلی بوده است .

+