معرفی رشته مهندسی اپتیک و لیزر

معرفی رشته مهندسی اپتیک و لیزر

 

مهندسی اپتیک ولیزر

 

 اپتیک شاخه ای از علم فیزیک است که به مطالعه رفتار و خواص نور مرئی، مادون قرمز و فرابنفش می پردازد و دربسیاری از علوم (ستاره شناسی، مهندسی، پزشکی، عکاسی و...)کاربرد دارد. لیزر نیز به دلیل خواص متمایزش نقش بسيار مهمي در افزايش توليدات صنعتي، گسترش ارتباطات و پيشرفت صنعت چاپ و پزشکی دارد. در رشته مهندسی اپتیک و لیزر دانشجویان با انواع لیزر و اپتیک و کاربردهای آنها، اسپکتروسکوپی لیزری(اندازه گیری طول موج و فرکانس)، فن آوری ساخت قطعات اپتیکی و...آشنا می شوند و قادر به طراحی و ساخت تجهیزات اپتیکی و لیزری مورد نیاز در زمینه های مختلف باشند.

 

دانش اپتیک و لیزر پیشرفتهای فراوانی در دهه‌های اخیر داشته است. با توجه به آینده درخشان و کاربردهای روزافزون آن، تربیت کادر متخصص که آشنا به زیر بناهای نظری و مسلط به مبانی عملی باشند، لازم به نظر می‌رسد.


 
دوره کارشناسی مهندسی اپتیک و لیزر به منظور آموزش مبانی علمی اپتیک و کاربرد آن در تجهیزات اپتیکی، اپتوالکترونیکی و لیزری تدوین شده است. در فن آوری پیشرفته و بویژه در صنایع دفاعی، تولید، انتشار و بکارگیری نور، آشکارسازی آن در نواحی مختلف بینایی و برهمکنش نور باماده مسائل مهم به شمار می‌آیند.


 
در این راستا به متخصصینی که بتوانند همکاری لازم را در طراحی و محاسبات ساخت و نگهداری تجهیزات اپتیکی، اپتوالکترونیکی و لیزری بعهده گیرند، به شدت احساس می‌شود.

 


 
صنعت و بازار کار رشته مهندسی اپتیک و لیزر

 

 

در سال های اخیر و همزمان با رشد جهانی کاربردهای لیزر رشته اپتیک و لیزر نیز شاهد بازار کار مناسبی بوده است که به نمونه هایی از آن اشاره می کنیم:

 


 
۱بیمارستان ها و مراکز درمانی مجهز


 
۲. صنایع نظامی (بخش متعدد)


 
۳. سازمان انرژی اتمی


 
۴. مراکز تحقیقاتی وزارت بهداشت


 
۵مراکز تحقیقاتی صنعتی کارخانه های بزرگ

 

 

 

 

 

بازارکار

 

طراحی، نگهداری و تعمیر سیستمها و تجهیزات اپتیکی، لیزری و اپتوالکترونیکی. امور تحقیقاتی و اجرای طرحهای کاربرد لیزر در حوزه های علمی، صنعتی (مانند جوشکاری، ساخت دستگاههای فاصله یاب و...)، نظامی و پزشکی(مانند لیزر درمانی)، مخابرات نوری و...

 

  


 
واحدها

 

 معادلات دیفرانسیل، لیزرهای حالت جامد، منابع تغذیه لیزر، مکانیک کوانتومی مواد و قطعات اپتیکی، لیزر، اپتیک هندسی، اپتیک موجی، تکنیک خلا، اصول طراحی دستگاههای اپتیکی، شناخت سیستم های اپتومکانیکی و...

 

بازار کار در ایران

دانشگاه‌ علوم‌ و فنون‌ هوایی‌ شهید ستاری‌ یک‌ دانشگاه‌ نظامی‌ است‌ و دانشجویان‌ رشته‌ مهندسی‌ تکنولوژی‌ فرماندهی‌ و کنترل‌ هوایی‌ با درجه‌ ستوان‌ دومی‌ فارغ‌التحصیل‌ می‌شوند و چون‌ به‌ استخدام‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ درمی‌آیند، از نظر آینده‌ شغلی‌ مشکلی‌ نخواهند داشت‌. این‌ افراد کار خود را از پایین‌ترین‌ رده‌ فرماندهی‌ (فرماندهی‌ گروه‌) آغاز می‌کنند و با گذراندن‌ دوره‌های‌ حین‌ خدمت‌، به‌ ترتیب‌ سلسله‌ مراتب‌ فرماندهی‌ شامل‌ فرمانده‌ دسته‌، فرمانده‌ گردان‌، فرمانده‌ هنگ‌، فرمانده‌ تیپ‌ و فرمانده‌ لشکر را طی‌ می‌کنند و در صورت‌ داشتن‌ توانایی‌ها و قابلیت‌های‌ لازم‌ حتی‌ می‌توانند به‌ فرماندهی‌ کل‌ نیروی‌ هوایی‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ برسند همانطور که‌ شهید بزرگوار سرلشکر ستاری‌ به‌ این‌ رده‌ از فرماندهی‌ رسید.

 

درآمد و حقوق

دانشجویان‌ این‌ دانشگاه‌ در طول‌ دوره‌ آموزش‌ به‌ غیر از تعطیلات‌ تابستانی‌، تعطیلات‌ بین‌ دو ترم‌ و تعطیلات‌ عمومی‌، در دانشگاه‌ شبانه‌روزی‌ هستند و کلیه‌ هزینه‌های‌ آنها اعم‌ از خوراک‌، پوشاک‌، کمک‌ آموزشی‌ و زیست‌ آنها برعهده‌ نیروی‌ هوایی‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ است‌ و در طول‌ مدت‌ تحصیل‌ نیز ماهیانه‌ مبلغی‌ به‌ عنوان‌ کمک‌ هزینه‌ تحصیلی‌ دریافت‌ می‌کنند و بالاخره‌ به‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ دانشگاه‌ در طول‌ خدمت‌ در نیروی‌ هوایی‌، مسکنی‌ مناسب‌ و مطابق‌ ضوابط‌ نیروی‌ هوایی‌ واگذار می‌شود همچنین‌ فارغ‌التحصیلان‌ در طول‌ خدمت‌ می‌توانند با توجه‌ به‌ شرایط‌ و نیاز نیروی‌ هوایی‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ از بورس‌های‌ تحصیلی‌ در مقاطع‌ بالاتر از کارشناسی‌ استفاده‌ کنند.

 

+