معرفی رشته زبان روسی

معرفی رشته زبان روسی

رشته زبان روسی از زیرمجموعه های کنکور زبان در انتخاب رشته کنکور سراسری است . طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ، پذیرش در رشته زبان روسی در دانشگاه های دولتی روزانه و نوبت دوم ( شبانه ) صورت می گیرد . البته در رشته زبان روسی دانشگاه آزاد اسلامی هم پذیرش دانشجو دارد . در این مقاله می خواهیم علاوه بر معرفی رشته زبان روسی ، ظرفیت این رشته در دانشگاه ها و دوره های مختلف و همچنین دانشگاه های پذیرنده رشته زبان روسی در انتخاب رشته زبان را معرفی کنیم .

همسایگی با کشور روسیه و روابط دیرینه فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی با این کشور و توان بالای علمی دانشگاه‌ های روسی زبان ، بخصوص در رشته‌های علوم‌انسانی و فنی ، جایگاه زبان روسی در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق و در نهایت ادبیات غنی زبان روسی موجب تأسیس رشته زبان روسی شده است . دانشگاه های روسیه از نظر رتبه در رشته هاس فنی و انسانی جایگاه بالایی دارند و این  به دانشجویان انگیزه می دهد که این رشته را انتخاب کنند . چون بدون شک یکی از غنی ترین زبان ها در زمینه ادبیات زبان روسی است.

طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان  ، مجموع ظرفیت رشته زبان روسی در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری در سال گذشته ( سال تحصیلی 95 - 96 ) ، 225 نفر بوده است . در دوره روزانه ظرفیت پذیرش 200 نفر  و در نوبت دوم ( شبانه )  ظرفیت پذیرش رشته زبان روسی 25 نفر بوده است . در نقطه مقابل ، ظرفیت رشته زبان روسی دانشگاه آزاد مشخص نیست و دانشگاه آزاد اطلاع رسانی دقیقی در این زمینه نداشته است . در جدول زیر ظرفیت رشته زبان روسی در کنکور سراسری به تفکیک هر دوره مشخص شده است .

نحوه پذیرش در رشته زبان روسی هم بصورت با آزمون و هم  بدون کنکور ( بدون آزمون )  بوده است . از کل ظرفیت زبان روسی 105 نفر صرفا با سوابق تحصیلی بوده است .

+